Volvo S40 2.0 1996 - TEST
Celý článek nově na:
Představitel nové generace osobních vozů značky Volvo, sedan S40, nezapřel dobrou pověst této skandinávské automobilky.
Nový model Volvo S40, hvězda loňského frankfurtského autosalonu, přišel na náš trh až během letošního května. O to víc jsme byli netrpělivý, až budemem moci podrobit tento elegantní sedan našemu testu. K tomuto účelu jsme zvolili esčtyřicítku s vyspělým šestnáctivelntilovým zážehovým čtyřválcem 2,0 vyvíjejícím výkon rovných 100 kW. Český zákazník si ovšem může k pohonu tohoto atraktivního automobilu střední třídy zvolit také slabší zážehový motor 1,8 l/85 kW.
Modelem S40 uvedla automobilka Volvo novou generaci svých osobních vozů. Je to patrné zejména na střihu karoserie, která postrádá tradiční ostré hrany i krabicovité tvary. Nový sedan skutečně jde s dobou, avšak vůbec se nepodbízí vkusu zákazníků a udržuje si své vlastní image. To ostatně potvrdila značná pozornost řidičů i chodců, kterou zřejmě ještě zvýšil metalický lak karoserie testovaného vozu.
Automobilka Volvo si během let vybudovala velké renomé především svými komfortními, výkonnými a bezpečnými osobními vozy. Tyto vlastnosti zdědil také model S40, což je patrné například v interiéru. Ten působí velmi kutivovaně, přičemž pětičlenná posádka okamžitě získá příjemný pocit útulnosti a bezpeční. Zásluhu na tom mají také airbagy pro řidiče i spolujezdce a boční vzduchové vaky systému SIPS ve standardní výbavě vozu. Náročnější zákazník má samozřejmě možnost zvýšit komfort cestování v esčtyřicítce například prostřednictvým kvalitní audiosoupravy se šesti reproduktory, klimatizace se samočinnou regulací či elektrického ovládání bočních oken.
Tyto a další prvky příplatkové výbavy firma Volvo tradičně sdružuje do tzv. paketů. Pozornost vzbuzuje také přehledně uspořádaná palubní deska oblých tvarů s elegantním dřevěným obložením, na níž lze nalézt kromě běžných přístrojů - tachometru a otáčkoměru - také nekonvenční informační systém LCD ve formě přístroje kruhového tvaru. Pomocí přepínače řidič získá snad všechny užitečné údaje o stavu vozidla a jízdě: od okamžité či průměrné spotřeby paliva přes průměrnou rychlost a dojezd podle skutečného stavu paliva v nádrži až po číselné hodnoty teplot oleje, chladicí kapaliny a venkovního vzduchu. V automobilech této třídy nebývá ani za příplatek tempomat, se kterým se navíc v S40 velmi jednoduše manipuluje. Sedadla s kombinací koženého a textilního potahu jsou navýsost pohodlná, což je u značky Volvo zcela běžné. Řidič jistě ocení, že si může proporcím svého těla plně přizpůsobit své sedadlo, a to i v bederní oblasti. Děje se tak ale ručně. Za vymoženost, která nemá obdoby u jiných srovnatelných vozů lze považovat výklopné integrované dětské sedačky v opěradlech zadních sedadel, které se do vozu montují na přání. Pokud jde o zavazadlový prostor, ten je poměrně dobře přístupný díky rozměrnému víku se spodní hranou až u nárazníku. Základní objem 415 litrů sice nepatří mezi největší v dané třídě, avšak lze jej podle potřeby zvětšit sklopením asymetricky dělených zadních opěradel.
Kapota testovaného vozu ukrývala zážehový čtyřválec 2,0, který se díky čtyřventilové technice vyznačuje značnou pružností i relativní provozní úsporností v podobě tovární průměrné spotřeby 8,2 l bezolovnatého benzinu na 100 km. Při testu jsme však tuto hodnotu překonali téměř o jeden litr. Motor svým výkonem 100 kW umožňuje ve spojení s dobře odstupňovanou a přesnou mechanickou převodovkou i sportovněji laděnou jízdu. Přesto je vůz určen spíše pro pohodlné cestování na dlouhé vzdálenosti. Tomu ostatně odpovídá komfortně laděný podvozek, v jehož konstrukci se promítly bohaté zkušenosti firmy Volvo především z modelu 850. Automovil však ochotně drží stopu i při rychlém průjezdu ostřejšími zatáčkami, přičemž k pocitu bezpečí přispívá jeho dostatečná stabilita. Ovládání vozu je poměrně snadné, neboť ve standardní výbavě samozřejmě nechybí posilovač řízení. Brzdy by s ohledem na jízdní výkony modelu S40 mohly být podstatně účinnější.
Sedan Volvo S40 představuje velmi příjemné zpestření nabídky vozů střední třídy na českém trhu a mohl by se stát snem mnohých zájemců o moderní a kvalitní automobil. Jeho základní pořizovací cena činí 760 000,- Kč, není však bohužel problém ji při zušlechťování standardní výbavy příplatkovými pakety výrazně zvýšit.
Cena v době testu činila 760 000,- Kč