Volvo 960 2,5 24V 1996 - TEST
Celý článek nově na:
Volvo 960 s novým motorem 2.5 plně vyhovuje představám o komfortním, rychlém a bezpečném cestovním automobilu.
Vrchol nabídky firmy Volvo představuje model 960, který se představil veřejnosti již v srpnu 1990. Přesto severský výrobce s tímto vozem, dostupným jako sedan a kombi, počítá i nadále. Svědčí o tom kromě jiného také skutečnost, že loni přibyla k základnímu provedení devětsetšedesátky se zážehovým motorem 2,9 l/150 kW další verze 960 2,5 24V. Jak je zřejmé z jejího označení, pohání ji šestiválec 2,5 l/125 kW se čtyřventilovou technikou. Právě tento vůz jsme mělo možnost podrobit obvyklému redakčnímu testu.
Všechny modely značky Volvo s výjimkou nejnovějších vozů S 40 a V 40 svými ostřeji řezanými tvary nezapřou poněkud dřívější datum narození, což platí také pro model 960. Tradicionalistický přístup švédské automobilky k designu svých výrobků však v tomto případě není zcela na škodu, neboť se tím Volvo 960 vymyká dnešnímu etalonu uniformně oblých vozidel. A navíc si právě pro svůj konzervativnější vzhled udržuje punc reprezentativnosti. To, že jde o osobní automobil vyšší střední třídy, dokazují kromě jiného vnější a především vnitřní rozměry. Kabina devětsetšedesátky poskytuje až pětičlenné posádce obzvláštní dostatek prostoru. To se týká zejména cestujících na zadních sedadlech, kde střední díl mimochodem slouží po sklopení jako integrovaná dětská sedačka. Pocit uspokojení ale v tomto ohledu zaznamenají také řidič a jeho spolujezdec. Tvary interiéru, především přístrojové desky i výplně dveří, ovšem korespondují s vnějším vzhledem vozu. Snad právě proto je uspořádání všech ovládacích prvků i kontrolních přístrojů geometricky přehledné a není bez zajímavosti, že ve skupině s tachometrem a otáčkoměrem najde řidič také velké ručičkové hodiny. Za příplatek lze devětsetšedesátku vybavit ukazatelem vnější teploty spolu s kontrolkou, varující před námrazou na vozovce. Středová konzole je jako obvykle vyhrazena prvkům ovládání klimatizace s ruční a samočinnou regulací i audiosoupravy s radiomagnetofonem a přehrávačem kompaktních disků. Sounáležitost devětsetšedesátky k vyspělým vozům vyjadřují dále obložení přístrojové desky se středovou konzolí a věnec volantu z ušlechtilého dřeva nebo kožené čalounění kabiny. Vše samozřejmě zvyšuje v posádce posit útulnosti, což je jinak další z charakteristických vlastností automobilů značky Volvo.
Testovaný model 960 byl kromě airbagů pro řidiče a spolujezdce vybaven systémem SIPS se vzduchovými vaky po vnějších stranách opěradel předních sedadel. Tento prvek pasivní bezpečnosti, která chrání řidiče a spolujezdce při bočních nárazech, zatím není příliš rozšířený ani v luxusních automobilech. Proto díky zařazení systému SIPS do sériové výbavy devětesetšedesátky získalo Volvo jistý náskok před konkurencí. Montáží airbagu pro spolujezdce není tradiční uzavíratelná polička příliš objemná. Doplňuje ji však skříňka mezi předními sedadly, jejíž víko slouží jako neobyčejně příjemná opěrka loktů zejména při dlouhých cestách. Komfort zvyšuje elektrické ovládání bočních oken a nastavení vnějších zpětných zrcátek, centrální zamykání vozu s dálkovým ovládáním a alarmem, jakož i seřízení řidičova sedadla s pamětí pro tři sady parametrů. Spolujezdec si však své sedadlo musí nastavit do požadované polohy ručně. Za pozornost také stojí maličkosti, které jistě zpříjemní život posádce: držáky skleniček na nápoje v loketních opěrkách či samočinné osvětlení kabiny včetně prostoru pro nohy po určitou dobu po zavření dveří. Nejen v severských klimatických podmínkách přijde kromě neobyčejně účinné a rychlé klimatizační soustavy vhod také elektrické vyhřívání předních sedadel či hlavní světlomety, vybavené ostřikovači a stíračy. Zavazadlový prostor je díky mohutné zádi poměrně objemný, avšak jeho hloubku limitují agregáty pohonu zadních kol. Navíc se v něm nachází zásobník na pět kompaktních disků. I tak ale zavazadelní devětsetšedesátky vyhoví nárokům uživatele a lze jej samozřejmě zvětšit sklopením asymetricky dělených zadních sedadel.
Kapota testovaného vozu skrývala vyspělý motor o zdvihovém objemu 2,5 l a se slušným výkonem 125 kW. Avšak vlivem relativně velké pohotovnostní a celkové hmotnosti a zřejmě i odstupňováním převodovky 960 nehýřila přílišnou agresivitou, na což bylo nutné pamatovat při předjíždění. Volvo se projevilo spíše jako ideální cestovní automobil, který hravě a rychle zvládne zlášť dlouhé trasy, aniž tím unaví řidiče. Díky čtyřventilovému rozvodu si šestiválec nechá v rámci možností ledacos líbit, ale jeho otáčky by neměly klesnout pod 2500 1/min. Řazení pětistupňové převodovky prostřednictvím krátké páky s kůží potaženou hlavicí bylo velmi přesné a ocenění si zasloužilo také příjemné řízení vozu, a to zejména díky optimálně pracujícímu posilovači. Přestože se devětsetšedesátka vyznačuje poměrně komfortním pérováním, v zatáčkách neměla snahu se nepříjemně naklánět a ochotně držela stopu. I to samozřejmě umocňovalo pocit bezpečnosti celé posádky. Svým dílem k tomu také přispěly možná až příliš účinné kotoučové brzdy s protiblokovacím systémem ABS a široké pneumatiky o rozměrech 205/55 R16. Pokud jde o spotřebu paliva, během našeho testu jsme se přiblížili průměrné hodnotě 10,5 litru naturalo na 100 km, kterou udává také výrobce.
Cena v době testu činila 1 112 520,- Kč