Volvo 850 R 1996 - TEST
Celý článek nově na:
Nejsvižnější Volvo 850 nese za svým typovým označením písmeno R, které se vztahuje například ke slovu rychlík.
Automobily řady Volvo 850 patří spíše mezi vytrvalé komfortní a bezpečné cestovní vozy, se kterými je potěšení překonávat i ty největší vzdálenosti. Verze 850 R, která vznikla dalším vývojem z modelu 850 T-5R a obohatila nabídku švédské automobilky v modelovém roce 1996, však má podle výrobce nabídnout řidiči navíc potěšení z neobyčejně dynamické jízdy. Není proto divu, že jsme uvítali možnost podrobit tento exkluzivní sedal se zážehovým pětiválcem 2,3 l/184 kW a pětistupňomou mechanickou převodovkou testu. Doplňme, že Volvo 850 R je možno pořídit také v provedení kombi a se samočinnou čtyřstupňovou převodovkou.
Výkonné Volvo 850 R si zachovává decentní vzhled svých sourozenců, což je zřejmé už při prvním pohledu na charakteristickou karoserii bez módních zaoblení. Za nejvýraznější odlišnosti lze považovat zadní spoiler s třetím brzdovým světlem, dodávané ale za příplatek, a působivé lité sedmipaprskové disky s nízkoprofilovými pneumatikami. Uživatelé jistě ocení, že také erko má interiér na vysoké estetické úrovni. Kabina, sedadla, hlavice řadicí páky, rukojeť parkovací brzdy a volant jsou čalouněny pravou kůží, kterou vhodně doplňuje dřevěné obložení palubní desky a středové konzoly. Testovaný vůz s metalízou měl interiér laděný do světlých béžových odstínů, což nepochybně přispělo k vytvoření velmi útulného prostředí pro pětičlennou posádku. Ve Volvu 850 R nebyl ochuzen ani komfort obsluhy, neboť standardní výbava zahrnuje elektrické ovládání bočních oken a seřízení vnějších zrcátek i předních sedadel, která jsou navíc vyhřívaná. Cennou službu poskytuje řidiči palubní počítač, jenž zobrazuje pouhým otáčením přepínače do příslušných poloh například údaje o skutečné a průměrné spotřebě paliva, jakož i ujeté vzdálenosti a průměrné rychlosti.
Posádka si jistě ráda zpříjemní cestování poslechem hudby z kvalitní audiosoupravy CS-801, zahrnující také CD přehrávač se zásobníkem na pět disků v zavazadlovém prostoru, a ve voze nechybí ani klimatizace se samočinnou regulací. To, že i erko patří mezi nejbezpěčnější automobily na světě, dokazují nejen airbagy pro řidiče a spolujezdce, ale také systém SIPS s bočními vzduchovými vaky ve standardní výbavě.
Hlavní atrakcí Volva 850 R je bezesporu zážehový pětiválec 2,3 l/184 kW s přeplňováním turbodmychadlem, jenž se ochotně probouzí k životu již při poměrně nízkých otáčkách. Díky dvaceti ventilům se vyznačuje dostatečnou pružností, avšak dynamická jízda přece jen vyžaduje častější použití řadicí páky pětistupňové převodovky. Posádka jistě ocení neočekávaně tichý běh motoru, zásluhu na tom má především kvalitní protihluková izolace kabiny. Podvozek svým vyladěním koresponduje s 250 koňmi pod kapotou, avšak na nepříliš kvalitních českých silnicích zřejmě dosti trpí. Ovládání erka usnadňuje posilovač řízení a pocit jistoty za volantem umocňují dostatečně účinné kotoučové brzdy na všech čtyřech kolech, doplňené standardně o protiblokovací systém ABS a protiprokluzový TRACS, který ovšem pracuje jen do rychlosti 40 km/h. Za příplatek lze vůz navíc doplnit o systém samočinného vyrovnávání podvozku (Niveaumat).
Volvo 850 R se sportovním duchem je nesporně atraktivní automobil, který se však především díky ceně 1 780 000 Kč včetně DPH nestane běžným zjevem na českých silnicích a dálnicích. V rámci testu jsme s ním ujeli téměř tisíc kilometrů, přičemž průměrná spotřeba se vlivem převažujícího městského provozu vyšplhala na 14,2 litru Naturalu na 100 km.
Cena v době testu činila 1 780 000,- Kč