Volkswagen Vento 1.9 TDI Atlantic 1996 - TEST
Celý článek nově na:
Volkswagen Vento patří v ČR k neprodávanějším modelům z celé nabídky automobilky VW. Jeho nejnovější provedení Atlantic nabízí nejen atraktivní vzhled, ale i komfortní a ekonomickou jízdu.
Vento Atlantic je sice akční model, ale přesto se na rozdíl od běžných zvyklostí nabízí v bohaté paletě metalizovaných barev a s pěti čtyřválcovými motory VW: Dvěma zážehovými o objemu 1,8 l/55 a 66 kW a třemi vznětovými 1,9 I D,TD a TDI (47/55/66 kW), které mají ve vínku především ekonomiku provozu. Posledně jmenovaným agregátem byl vybaven ten, který jsme měli možnost v redakci podrobit krátkodobé praktické zkušenosti.
Zeleně probarvená skla oken, originální čtrnáctipalcové ráfky Orland, decentní nápis Atlantic na zadní dveřích a už zmíněná paleta metalizovaných barev jsou prvky odlišující akční model Atlantic od ostatních vent z vnějšku. Typické poznávací znamení těchto modelů VW, masku chladiče v barvě karoserie, samozřejmě ani atlantic nepotrádá. Interiér působí na první pohled střízlivě, ale to mu na atraktivnosti v žádném případě neubírá. K pohodě řidiče přispívá standardně montovaný výškově stavitelný volant i sedák. Ke klidu při cestování všech pak dva přední airbagy, výškově stavitelné bezpečnostní pásy i zajímaví barvy a vzory textilního čalounění. Tyto detaily pravděpodobně osloví především osobnosti, které nechtějí splývat s davem.
Konstruktérům VW se musí přiznat, že během relativně krátké doby dokázali povýšit těžké, pomalé a nepříliš výkonné vznětové motory na moderní agregáty. Prakticky už v roce 1990, kdy se poprvé objevil v jejich vozech přeplňovaný vnětový motor s přímým vstřikem paliva, je automobilový svět začal brát i v této kategorii pohonných jednotek velice vážně. Atlantic se čtyřválcem 1.9 TDI je důkazem, že zaslouženě. V městském provozu zejména při výjezdu z křižovatek prokazoval velice slušnou dynamiku, při předjíždění dostatečně akceleroval (někdy i bez podřazení z pětky) a na dálnici se při povolené maximální rychlosti evidentně nudil. To vše s průměrnou spotřebou mírně přes 5 litrů motorové nafty na 100 km, což odpovídá hodnotám uváděným výrobcem. Bylo to potvrzení i toho, že například taxikáři, kteří venta velice rádi používají, se velice dobře vyznají v počtech nejen při vystavování jízdného. Motory 1,9 TDI ve vozech Volkswagen ovládá elektronika, což kromě jiného omezuje přenos vibrací a hluku do interiéru. Pro testovací automobil to však tak úplně neplatilo. Po otočení klíčku ve spínací skříňce sice motor ochotně naskočil i v mrazivých ránech, ale kabina se okamžitě naplnila typickou dieselovou kulisou, která nás při vzájemné komunikaci nutila zvýšit intenzitu hlasů. Tuto pihu krásy zřejmě rádi přehlédnou všichni, kteří se pro akční model VW Vento Atlantic rozhodnou. Možná i proto, že turbo nabídne nejvyšší točivý momenž už při 1900 otáčkách a uvedení turbodmychadla do činnosti vás šetří nepříjemného zatlačení do sedadel.
Za pravdu dáváme všem, jež vento neuspokojuje výhledem dopředu. Uvědomili jsme si to například v situaci, když jsme na křižovatce jako první v řadě čekali na zelenou. Mezi přednosti, kterými si venta získala mnoho příznivců, patří velmi objemný a variabilní prostor pro zavazadla, bezpečné jízdní vlastnosti a dobrá ovladatelnost vozidla. To jsme si ověřili nejen na kvalitou rozdílně udržovaných zimních silnicích Jizerských hor, ale i při ledové kalamitě. I s těmito zimními záludnostmi jsme se společně s atlanticem vyrovnali štastně i bez ABS, kterým zkoušený model vybaven nebyl.
Cena v době testu činila 565 000,- Kč