Toyota Land Cruiser 90 1996 - nový model
Celý článek nově na:
Zbrusu novým modelem Land Cruiser 90 míří Toyota do střední třídy terénních vozů.
Typová řada terénních automobilů Land Cruiser letos slaví pětačtyřicetileté výročí od svého vzniku. Jestliže úvodní model v sobě nezapřel rysy amerického Wilisu MB, pak nynější land cruiserům nechybí stylictická a technická svébytnost. Ta se ostatně kladně projevuje na odbytu těchto vozů, u kterých uživatelé oceňují navíc výborné terénní vlastnosti s výkonností, robustní konstrukcí a spolehlivostí. nynějším vrcholným typem uvedené řady je land Cruiser 80, střední třídu dosud reprezentovaly 4Runner a starší Land Cruiser 70. A právě tyto modely letos nahradil v nabídce Toyota land Cruiser 90.
Devadesátka se vyznačuje modením oblým designem s výraznou maskou chladiče a znakem výrobce, což je dnes běžné u většiny nových osobních vozů. její dvouprostorová karoserie však samozřejmě obsahuje řadu stylictických prvků podtrhujících terénní charakter vozu, jako jsou například mohutné nárazníky či oblouky vlatníků z recyklovatelného plastu. návrháři Toyota si pohlráli také s aerodynamikou, což dokazuje nízký součinitel odporu vzduchu cx = 0,42.
Nová terénní Toyota se prodává se tří- a pětidveřovou karoserií s rozvorem 2370 mmresp. 2675 mm. Prvně uvedená verze pojme řidiče a čtyři cestující, zatímco dlouhý Land Cruiser 90 je osmimístný. Jeho kabina má tři řady sedadel, přičemž prostřední z nich je pro snažší nástup a výstup osob na zadní lavici sklápěcí a odsunovací pomocí zvláštního mechanismu. V zádi obou verzí je nevelký zavazadlový prostor přístupný třetími resp. pátými dveřmi otevíranými do boku. Toyota koncipovala interiér devadesátky co nejkomfortněji. Například uspořádáním a tvarováním přístrojové desky si tento terénní vůz nezadá s většinou moderních osobních automobilů. V příplatkové výbavě nechybějí například ani výkonná klimatizace a infomační displej s řadou údajů včetně tlaku vzduchu a nadmořské výšky. V kapličce uprostřed palubní desky jej doplňují příčný sklonoměr a kompas.
K pohonu Land Cruiseru 90 slouží na výběr dva motory. Předně je to nový zážehový vidlicový šestiválec 3,4 se čtyřventilovou technikou DOHC, poskytující výkon 132 kW. Pro příznivce vznětových motorů Toyota připravila turbodiesel 3,0 l/92 kW, opatřený unikátním dvouventilovým rozvodem DOHC. Vůz s trvalým pohonem všech kol má buď pětistupňovou mechanickou, nebo čtyřstupňovou samočinnou převodovku. V jeho standardní výbavě nechybí pomocné dvoustupňové ústrojí a na přání lze zadní diferenciál doplnit o závěr nebo použít elektronicky ovládaný agregát s omezenou svorností.
Jedním z nejvýznamnějších cílů při vývoji devadesátky bylo poskytnou posádce co nejvyšší úroveň jízdní bezpečnosti. Díky neobyčejně tuhému žebřinovému rámu podvozku a zesílené karoserii vůz plní s rezervou podmínky evropských nárazových zkoušek s deformovatelnou a pevnou překážkou při rychlostech 50 a 60 km/h. Standardní výbava zahrnuje airbagy pro řidiče i spolujezdce, což není v této kategorii vozidel zatím obvyklé. Také díky domu má nová Land Cruiser 90 naději prosadit se na trhu, přičemž za hlavní soupeře se považují Land Dover Discovery a Mitsubishi Pajero.
Cena v době testu nebyla známa.