Toyota Hiace 1996 - nový model
Celý článek nově na:
Toyota připravila čtvrté modelové provedení užitkového vozu Hiace, které zanedlouho vstoupí také na český trh.
Psal se rok 1967, když se na trhu objevil nový užitkový automobil hiace. Toyota jej vyvinula ve dvou základních verzích: jako skříňovou dodávku a minibus. O čtyři roky později si zákazníci mohli pořídit tyto vozy s vyšlechtěnějším designem a výkonnějším motorem. Japonský výrobce se s tím nespokojil a jeho konstruktéři pracovali na hiace druhé generace, který přišel do prodeje v roce 1977. Časem Toyota vyhověla také požadavkům uživatelů, týkajících se vznětového pohonu s vyšším výkonem. Vůz navíc neustále modernizovala a například v roce 1982 se na trhu objevil facelift se zvětšeným čelním oknem. To se však hiace již tři roky prodával také na starém kontinentu, kde si postupně získával stále větší popularitu. Není přitom bez zajímavosti, že se stal první užitkovým automobilem značky Toyota, jehož produkce se přenesla za hranice Japonska. Pro většinu evropských odběratelů tento vůz od října 1979 vyrábí portugalská furma Slavator Ceatano IMVT a její montážní linky do současnosti opustilo více než 60 tisíc exemplářů.
Během osmdesátých let se dále rozšířila paleta motorů na výběr a uživatelé si mohli od roku 1986 pořídit také zvláštní provedení vozu s pohonem všech kol. K další modelové obměně Toyota přikročila v roce 1989 a této příležitosti samozřejmě využila k modernizaci. Hiace se navíc od uvedeného roku prodával nejen s výkonnějším zážehovým a vznětovým motorem, ale i s krátkým a prodlouženým rozvorem. A konečně, loni na podzim vstoupil do výroby model čtvrté generace, přičemž se od svých předchůdců vyznačuje řadou výrazných konstrukčních i stylistických změn. Nový hiace tvoří od srpna 1995 hlavní výrobní náplň moderního závodu Toyota v Inabe, který má roční kapacitu 100 000 vozů. Další exempláře vznikají v již zmíněné portugalské automobile, ale také v Jižní Africe, Keni, Malajsku a na Novém Zélandě. Do konce roku 1994 se vyrobilo celkem 3 250 000 exemplářů všech modelových provedení, což hiace bezesporu řadí mezi nejrozšířenější užitkové automotobily na světě.
Nový hiace se od předchozích jednoprostorových provedení liší polokapotovou koncepcí, která vyplynula z průzkumu požadavků především evropských uživatelů. Díky tomu se zlepšily jízdní vlastnosti včetně stability a snadnějším přístupem k pohonnému ústrojí se zjednodušily údržba i opravy. Nevýznamný ale není ani faktor bezpečnosti. Krátká příď totiž vytváří dostatečně dimenzovanou přední deformační zónu. Ostatně Toyota si při vývoji nového hiace vytkla právě za jeden ze stěžejních cílů poskytnout posádce co nějvětší míru pasivní bezpečnosti. Ve výbavě tohoto užitkového automobilu proto nechybí airbag pro řidiče. Vak, který díky objemu 120 l ochrání při čelním střetu i dvě osoby na předním sedadle vedle řidiče, se montuje do vozů s výbavou DX-S. Vůz má samozřejmě také pyronapínače bezpečnostních pásů. Toyota zatím pro evropské zákazníky vyrábí hiace s jedním rozvorem místo dvou, jak tomu bylo u staršího modelového provedení.
V porovnání s krátkým předchůdcem se délka nového hiace zvětšila o 145 mm na 4715 mm a šířka z 1699 mm na 1800 mm. Totéž platé také pro výšku se standardní střechou, která činí 1950 mm, čili o 25 mm víc než u předchozího hiace. Vůbec nejmarkantnější zvětšení zaznamenal rozvor, jenž je oproti starší dlouhé verzi větší o plných 395 mm. Toyota ovšem již nyní připravuje vůz s ještě delším rozvorem, ale na trh jej uvede až později. Navíc se pro japonské a portugalské zákazníky vyrábějí vozidla s původním krátkým rozvorem. Hiace se v současnosti nabízí v zásadě ve dvou účelových provedeních. Předně je to kombi, označované Glass Van a určené pro dopravu až devíti osob na sedadlech ve třech řadách. Jak ostatně napovídá pojmenování vozu, jeho karoserie je bohatě prosklená a má celkem čtyři dveře, z toho jedny posuvné na pravém boku. Dodávkové provedení Hiace Panel Van, pojme kromě řidiče až dva cestující a náklad o celkovém objemu 6000 litrů, resp. 8000 litrů v provedení se zvýšenou střechou. Nakládání a vykládání usnadňují nejen nahoru výklopné dveře na zádi, ale i posuvné dveře po obou bocích vozu.
V souladu se současným trendem se užitkové automobily přibližují běžným osobním modelům v poskytování komfortu posádky, ale také jízdními vlastnostmi a ovladatelností. Proto Toyota vybavila nový hiace nezávislým zavěšením všech kol. Zadní tuhou nápravu nahradila vlečná ramena, která kromě jiného umožnila snížit výšku podlahy ložného prostoru. Vůz je opatřen na předních kolech kotoučovými brzdami s vnitřním chlazením a výbava DX-S zahrnuje dokonce standardně tříkanálový čtyřčidlový protiblokovací systém ABS. Ovládání hiace, který má mimochodem v dané kategorii vozidel bezkonkurenčně malý poloměr otáčení 5,8 m, usnadňuje účinný posilovač řízení, jenž tvoří součást základní výbavy.
K pohonu Toyota připravila dva zdokonalené zážehové čtyřválce s jednotným zdvihovým objemem 2,4 litru. Slabší motor s označením 2L má atmosférické plnění, přičemž proskytuje výkon 58 kW a točivý moment 163 N.m v širokém pásmu otáček 2200 až 2800 1/min. Zákazníkům, kteří potřebují hiace s výkonnějším motorem, vyhoví turbodiesel 2L-T, který se již osvědčil v terénních modelech Toyota Land Cruiser a 4-Runner. Při zdvihovém objemu 2,4 litru vyvíjí výkon 66 kW a v porovnání s atmosférickým motorem výrazně větší točivý moment 226 N.m. Obě verze hiace, opatřené pětistupňovou převodovkou s přímým řazením a pohonem zadních kol, se vyznačují poměrně příznivou spotřebou paliva, která podle továrních údajů činí 10,5 resp. 10,4 litru nafty na 100 km. Na základě marketingových průzkumů hodlá Toyota vyrobit ještě v roce 1996 pro evropský trh 50 000 exemplářů nového Hiace. Mei stěžejné odbytiště patří Dánsko, Německo, Norsko, portugalsko a Velká Británie. Pokud jde o český a slovenský trh, na něm by se letos mělo prodat 400 kusů, které budou dovezeny z Japonska.
Cena v době testu nebyla známa.