Toyota Carina E 2.0 GLi WG 1996 - TEST
Celý článek nově na:
Carinou E kombi Toyota nabízí zájemcům o kvalitní vůz této kategorie velmi zajímavou alternativu.
Toyota měla se zdokonaleným modelem Carina E, který přišel na trh zhruba před dvěma roky, neobyčejně šťastnou ruku. Nepochybně k tomu přispěla skutečnost, že Toyota tento vůz vyvinula čistě pro evropské podmínky na základě rozsáhlého marketingového průzkumu. Carina E, která se vyrábí v britském Burnastonu, si brzy našla široký okruh zákazníků, takže nebyl důvod příliš dlouho váhat s doplněním nabídky sedan o liftback a verzi kombi.
Při vývoji kombi Carina E se Toyota nesnažila ušetřit vývojové náklady minimalizací úprav výchozí konstrukce. Tato verze převzala z výchozího sedanu, respketive liftbacku prakticky jen přední část až po střední střešní sloupek a zbytek vozu byl zcela nově navržen. To se projevilo především na celistvém a tvarově sladěném designu dvouprostorvé petidveřové karoserie, takže kombi Carina E patří mezi nejladnější automobily své kategorie. Zavazadlový prostor má v základním uspořádání vozu objem 485 litrů, přičemž náklad je zarovnán jen do výše spodních hran bočních oken a lze jej zcela zakrýt vodorovnou roletou. Uživatel samozřejmě může ložný prostor kombi Carina E dále zvětšit podle potřeby. Umožňují to asymetricky dělená zadní sedadla, jejichž sklopením vznikne na zádi vozu místo pro náklad o celkovém objemu až 1410 litrů. Jinak kombi Carina E odpovídá vnitřními proporcemi kabiny v úrovni předních sedadel výchozímu sedanu, resp. liftbacku. Prostornost lze s ohledem na danou třídu vozů označit za velmi spokojivou.
Automobily značky Toyota se všeobecně vyznačují poměrně bohatou výbavou. Výjimkou nebylo ani kombi Carina E 2.0 se stupněm výbavy GLi, které jsme podrobili redakčnímu testu, Zákazník získá při koupi vozu bez příplatku elektrické ovládání přední i zadních bočních oken a nastavování vnějších zpětných zrcátek, mlhovky, centrální zamykání, ekonometr v číselníku otáčkoměru a dokonce i klimatizaci. V seznamu nadstandardní výbavy ovšem kromě audiosoupravy figuruje airbag pro řidiče, což dnes již není příliš obvyklé. Kombi Carinu E lze dále za příplatek zušlechtit například koženým čalouněním sedadel či metalízou. Pokud jde o interiér kombi, ten je podobně jako u výchozího provedení Cariny architektonicky velmi pečlivě sladěn, přičemž modrošedé velurové čalounění s decentím vzorem vyvolává v kominaci s obdobně zbarvenou přístrojovou deskou posádce pocit útulnosti. Dobrému pocitu z automobilu také přispívají optimální ergonomické parametry kabiny a výborné dílenské zpracování.
Kvality kombi Carina E, měřené prostorností, všestranným využitím i poměrně komfortní výbavou, umocňuje výborný zážehový čtyřválec 2,0l, který dává řidiči k dispozici 98 kW. Tento výkon plně postačuje, i když je vůz plně naložen 575 kg užitečné hmotnosti. Jak jsme se během redakčního testu přesvědčili, tento vůz se svou cestovní rychlostí nemusel stydět ani na německých dálnicích a v zimních podmínkách hravě zdolal i alpský přechod Brenner. Navíc se tento motor díky čtyřventilovému rozvodu DOHC vyznačuje značnou pružností, což výrazně usnadňuje ovládání vozu. Spotřeba se během testu pohybovala na hranici 7.7 litru na 100 km. Přitom řazení pětistupňové mechanické převodovky je přesné a lehké. Od podvozku nelze s ohledem na kategorii automobilu čekat zázraky, ale i v tomto případě kombi Carina E představuje solidní standard. Při řízení je nutno počítat s mírnou přetáčivostí, ale jinak vůz ochotně drží stopu i při ostřejším průjezdu zatáčkami. Bezpečnost jízdy zvyšují dostatečně účinné brzdy a protiblokovací systém ABS, který patří společně s posilovačem řízení do standardní vybavy vozu.
Cena v době testu činila 699 000,- Kč