Tatra T 700 1996 - TEST
Celý článek nově na:
Více než dvacet let vyráběnou kopřivnickou 613 nahradil v letošním roce inovovaný model T 700 z Příboru.
Zatím nenovější model příborské Tatry s typovým označením 700 se motoristické veřejnosti oficiálně přestavil v dubnu letošního roku. Novou tatrovku nejvyšší třídy s prodlouženým rozvorem 3130 milimetrů pohání zážehový vidlicový osmiválec 3,5 l/147 kW. Do sériová výroby se však již připravuje silnější verze 4,36 l/162 kW. Prototyp s prvně jmenovanou pohonou jednotkou jsme podrobili obvyklému testu také proto, že obsahuje dnes již unikátní koncepci se vzduchem chlazeným motorem umístěným nad zadní nápravou a pohonem zadních kol.
Při prvním usednutí za kůží potažený čtyřramenný volant řidič pocítí nebývale mnoho volného protoru nejen kolem sebe, ale také nad hlavou, což ocení zejména lidé vyššího vzrůstu. Ještě více místa naleznou cestující na zadních sedadlech, na nichž mohou při jízdě relaxovat stejně pohodlně jako třeba doma na pohovce či pracovat podobně jako v křesle své kanceláře. Kombinace ušlechtilého dřeva a pravé kůže, prostupující celým interiérem, opticky zvyšuje luxus vozu. V interiéru testovaného prototypu převládala nepříliš vkusná červená barva, vnitřní prostor sériově vyráběných vozů je již vyveden v decentní šedi. Zaoblená přístrojová deska tatry s rudě svítícími rychloměrem a otáčkoměrem má zejména díky rukopisu britského návrháře Geoffa Wardlea řadu společných znaků se shodným dílem ze Saabu 900, avšak úrovní zpracování má ještě co dohánět. To se ostatně projevuje i jinde v interiéru. Dokazuje to například utopený zámek spínací skříňky nebo plynový pedál odsazený nezvykle daleko od zbývajících dvou, mimochodem vlivem tvrdého chodu velmi těžce ovladatelných. Pod výdechy vodního topení a ventilace od firmy Eberspächer se nachází klimatizace Diavia, která se během testu projevila jako nepříliš účinná. Středová konzola obsahuje tradičně také vestavěné autorádio a stereopřehrávač kompaktních disků, jehož dálkové ovládání je v poněkud neobvyklé podobě vlevo od volantu. Ve výbavě nechybí ani elektrické ovládání všech bočních oken a seřízení vnějších zpětných zrcátek, výškově stavitelný volant, centrální zamykání s imobilizérem či pozoruhdné bodobé osvětlení pomocí individuálně nastavitelných lampiček. Testovaná tatra však postrádala ve své třídě dva dnes již nezbytné a zcela samozřejmé prvky, zvyšující bezpečnost cestujících: protiblokovací systém brzd ABS a airbagy. jak se nám podařilo zjistit, první nedostatek bude u sériově vyráběných vozů v dohledné době odstraněn montáží jednoduchého blokovacího systému LBS, snižujícíh tlakové špičky. Bezepčnostní vaky se však stanou součástí vybavení zřejmě až v příštím roce.
Pod kapotou nové sedmistovky je uložen osvědčený vzduchem chlazený zážehový vidlicový osmiválec 3,5 l/147 kW. Výkon se na patnáctipalcová litá kola přenáší pomocí mechanické pětistupňové převodovky s netradičně otočenou kulisou řazení. Ani při ranních startech nebyly se spouštěním motoru žádné problémy, zato s rozjezdy ano. Dokud se totiž osmiválec dokonale nezahřál na provozní teplotu, nejevil pod 2500 1/min chuť k životu a okamžitě zhasínal. Jakmile se však automobil s celkovou hmotností 2250 kg rozjel, překvapil nás nejen tichostí chodu a dynamikou motoru, ale zejména silou, srovnatelnou snad jen s tankem. Přímo oslnivé jízdní výkony podával vůz při zařazeném třetím rychlostním stupni v oblasti nad 3500 1/min. Bezchybné cestování poněkud kazilo nepříjemné plavání při vyšších rychlostech na podélném zvlnění vozovky, způsobené komfortně nastaveným pérováním a poměrně dlouhým rozvorem. Ani při ostřejším průjezdu zatáčkou na mezi adheze však tatra nejevila tendenci ustřelit po tečně ven a případnou mírnou přetáčivost, typickou pro vozy klasické koncepce s motorem vzadu, snadno vyrovnal protipohyb volantem. Účinné dvouokruhové brzdy odpovídaly charakteru vozu a sedmistovka bezpečně zastavila, aniž by přitom výrazně ponořila příď. K tomu přispělo originální rozložení celkové hmotnosti vozu mezi přední a zadní nápravu. Přestože jsme zejména na dálnicích a silnicích využívali dynamických schopností i dobrých jízdních vlastností tatry, průměrná spotřeba dosáhla 12,2 litru bezolovnatého benzinu na 100 km. Pouze v hustém městském provozu je nutno počítat s výrazněji větší spotřebou, která však v testu nepřesáhla patnáctilitrovou hranici.
Přestože s luxusním vozem Tatra 700 počítá příborská automobilka zejména pro členy české vlády a parlamentu, jeho majiteli se mohou stát také movitější podnikatelé, milující originalitu a zároveň pohodlnou, rychlou a relativně hospodárnou jízdu. Základní provedení vozu stojí na českém trhu 1 398 560,- Kč včetně DPH, cenu však lze řadou prvků příplatkové výbavy zvýšit na téměř jeden a půlnásobek.
Cena v době testu činila 1 398 560,- Kč
Komentáře
Přehled komentářů
Kdysi jsem měl sedmistovku půjčenou a překvapil mě zátah motoru, a to jsem měl 3,5L..36 by bylo asi ještě jiný kafe :-)
A hlavně každý se tímhle autem otočí. Vnitřní prostor je bezkonkurenční. Mít zbytečný skoromilion koupil bych si jednu do garáže pokud by byla k mání.
SUPER AUTO
(Daves, 14. 7. 2013 17:00)