Tata Pick-Up 2.0 D 1997 - TEST
O tom, že indický automobilový průmysl má překvapivě co nabídnout i náročným evropským zákazníkům, svědčí lehký užitkový automobil Tata Pick-Up 2.0D.
Kořeny indické společnosti Tata industries sídlící v Bombaji sahají až do minulého století. V roce 1868 založil tento podnik, jenž se zpočátku zabýval obchodem a textilní výrobou, Inder Jamsetji Tata. Jistě tehdy nemohl tušit, že se jeho firma stane jednou z nejvýznamnějších průmyslových skupin Indie. Vyrábí totiž široký sortiment zboží, ve kterém kupříkladu nechybějí lokomotivy, chemikálie či hodinky. Součástí holdingu Tata Industries je též firma TELCO, jež zaměstnává 37 tisíc pracovníků a produkuje užitková vozidla prakticky všech tříd, od pick-upů přes autobusy až po tahače. Disponuje dvěma továrnami v Pune a Jamshedpuru, kde v roce 1996 vzniklo celkem 218 000 nejrůznějších automobilů. Tím Telco zaujímá první místo mezi indickými výrobci vozidel, přičemž za toto postavení do značné míry vděčí téměř pětačtyřicetileté spolupráci s firmou Mercedes-Benz.
Jedním z užitkových vozidel, které opouštějí brány automobilky TELCO, je dodávka Tata 2.0 D. Uplatňuje se nejen na domácím trhu, ale od roku 1993 se dováží též do Evropy, kde se kupříkladu loni prodalo přes pět tisíc exemplářů. Zásluhu na tom má švýcarská obchodní skupina Erb, která letos zahájila prostřednictvím dceřiné společnosti Swisscar, s.r.o. z Liberce prodej tohoto vozu také v České republice. Lehký užitkový vůz Tata 2.0 D s užitečnou hmotností 980 kg vznikl v úzké kooperaci s firmou Mercedes-Benz. Vyrábí se ve verzích pickpu a van, přičemž ložná prostor obou má délku 1880 mm a šířku 1410 mm. Jak ostatně napovídá typové označení, do vozu se montuje vznětový čtyřválcový motor s nepřímým vstřikováním, jenž vyvíjí ze zdvihového objemu 1948 ccm největší výkon 50 kW a točivý moment 120 N.m. Tento motor, splňující podmínky normy Euro II, pohání zadní kola přes pětistupňovou mechanickou převodovku.
Tata 2.0D zřejmě nenadchne každého svým mírně hranatým stylingem, na druhé straně má ergonomicky propracovanou kabinu pro řidiče a spolujezdce s poměrně bohatým vybavením. Předností je též robustní konstrukce i poměrně příznivá ekonomie díky vznětovému motoru. Proto se Tata může stát užitečným pomocníkem pro menší rozvážkové firmy, i když se podíl levné indické pracovní síly v její ceně příliš neprojevuje. Ta totiž činí u základní verze Tata 2.0 D Pick-Up 344 620 Kč bez DPH, skříňová nástavba hardtop stojí dalších 21 750,- Kč
Cena v době testu činila 344 620,- Kč bez DPH