Subaru Impreza 2.0 GL 1996 - TEST
Japonské vozy Subaru mají stálý pohon všech kol. Nechceme vám připomínat notoricky známou skutečnost, nýbrž podělit se s vámi o dojmy, které jsme si z praktického ověřování odnesli.
Ředitel společnosti SUBARU ČR, Ing. Petr Neuman tvrdí , že noví zákazníci se převážně rekrutují z řad známých řidičů a řidiček, kteří již se subaru jezdí. Na první pohled se totiž tyto automobily, model Impreza nevyjímaje, nijak svými tvary nepodbízejí. Oblé hrany, plynulé přechody, nenápadný vzhled, to jsou první dojmy z vozu se souhvězdím Plejád ve znaku. Už při nasedání do kabiny však zaujmou nepříliš obvyklé bezrámové dveře dodávající Impreze mladistvý šmrnc. A po otočení klíčkem v zapalování vám už schází jen několik okamžiků, abyste se stali členy fan klubu této značky.
Představte si pro Prahu přímo modelovou situaci: v noci přišla sněhová vánice a jako obvykle nejvíce ze všech účastníků silničního provozu překvapila údržbové čety. K tomu sníh trochu při zemi povolil a nad ránem přituhlo. Navrch sníh, pod ním ledové zrcadlo. Slabé povahy zaklejí a vydají se směrem na zastávku městské hromadné dopravy. Silnější náruty a ti, kterým nic jiného nezbývá, oškrábou led z okna, nastartují a i v mraze s lehce oroseným čelem vystrčí příď svého vozu do provozu.
Se Subaru Impraze vám může být celkem jedno, zda je silnice suchá, mokrá, se sněhovou břečkou či s náledím. Respektive téměř jedno, neboť své meze má každý vůz a fyzikální zákony platí pro každého. Nicméně subaru má tyto hodnoty položeny přece jen o notný kus dál než ostatní automobily. Vynikající trakční vlastnosti a neutrální chování vozu v zatáčkách nás během nevlídného předjaří mnohokrát přesvědčily o výhodách stálého pohonu všech kol. Tam, kde ostatní dostávali smyk při jen trochu zbrklejším pohybu nohy na plynovém či brzdovém pedálu, proplouvalo Subaru Impreza majestátně. Pravda, nedoporučujeme v žádném případě pokusit se přiblížit oné hranici smyku, která platí nakonec pro všechny. Jakmile se totiž lidově řešeno utrhnou všechny čtyři kola, je Impreza bezbranná jako malé dítě a i ona se celkem bez obalu sune mimo místa vybezená pro automobily. Pokud nemáte dobře nacvičený průjezd zatáčkou se smykem všech čtyř kol vlastní soutěžním jezdcům, doporučujeme zachovat klid, nezazmatkovat, sundat na okamžik nohu z plynu, nedělat prudké pohyby volantem a vůz se velice brzy sám srovná v žádoucí stopě.
Jeden ze sloganů Subaru také praví, že to je vůz pro české cesty. Stejně jako ostatní řidiči doufáme, že české silnice brzy přestanou být synonymem nepřítele automobilů číslo jedna, přesto však vzhledem k jejich současnému stavu můžeme pravdivost sloganu jen potvrdit. Sportovně laděný, tuhý podvozek s vynikajícím odpružením skutečně pohrdne většinou z děr, které přivádějí majitele ostatních vozidel téměř k slzám. Však také s Imprezou můžete celkem bez obav vyrazit na túru i po nezpevněných silnicích. S blátem si poradí stejně dobře jako s nerovnostmi a na rozdíl od klasických terénních automobilů kromě daleko příznivější ceny oceníte nepochybně i nízko položené těžiště, které prakticky eliminuje naklánění vozu v zatáčkách. Protiblokovací systém ABS je k mání za příplatek, ale jistě jsme se cítili i bez něj.
Motor typu boxer je ve dvoulitrové verzi nabízen i jako přeplňovaný, pokud však nechcete napodobovat mistra světa v rallye Skota Colina McRae, atmosférický dvoulitr vám plně postačí. Jeho výtečné dynamické vlastnosti jdou zkrátka s podvozkem skvěle do rytmu, a tak nepochybujeme o tom, že se s tímhle vozem dá zažít opravdu více radostí než starostí. Už proto, že japonské automobily nejsou naštěstí vyhledávány zlodějskými gangy. Hlupáci, nerozumějí automobilům.
Cena v době testu činila 665 000,- Kč