Subaru Forester 2.0 GL 1997 - TEST
Subaru Forester se stálým pohonem všech kol se pyšní výkonným motorem a velmi dobrými jízdními vlastnostmi na silnici. Díky slušné světlé výšce s chutí vyrazí i na lesní cesty a nezalekne se ani těžšího terénu.
Již od prvního pohledu na Subaru Forester je patrné, že tento automobil bude těžké jednoznačně zařadit do některé kategorie. Na rozdíl od běžných kombi má příliš velkou výšku, robustní nárazníky i blatníky, plastové lemy boků a velká patnáctipalcová kola s pneumatikami 205/70, oproti obvyklým terénním vozidlům zase naopak evidentně menší nájezdové úhly a nižší těžiště díky tomu, že cestující sedí o znatelný kus níže.
I tak se ovšem sedadla nacházejí nad všeobecnou úrovní u normálních osobních automobilů, což přispívá k velmi dobrému výhledu všemi směry. Netřeba zvlášť připomínat, že to může zároveň pomoci při bočním nárazu ochránit posádku před jejím zraněním. Jestliže se u exteriéru vychyluje jazýček vah pochybností spíše ke kategorii off-road, u interiéru se jednoznačně přiklání k osobním automobilům. Přístrojová deska svým uspořádáním skutečně v ničem nenapovídá o terénních ambicích foresteru. Posaz za výškově seřiditelným čtyřramenným volantem se správně tlustým věncem je příkladný a výrazně zlepšuje kontakt řidiče s vozidlem. Snad jen hlavice řadicí páky by mohla být mohutnější. Při delší jízdě potěší sklopitelné loketní opěrky u předních sedadel a oba cestující vzadu si mohou zlepšit pohodlí individuálním nastavením sklonu opěradla v nevídaném rozsahu. Praktické povahy potěší spousta větších a menších odkládacích prostorů a schránek. Na dobré úrovni byla také vnitřní výbava, a to jsme měli zapůjčený vůz v základním provedení GL. S ním zákazník dostane oba airbagy, ABS, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektricky ovládaná všechny čtyři okna, vnější zpětná zrcátka i anténu radiopřehrávače a také nedoceněné zařízení nazvané hill holder. To podrží automobil při rozjezdu do kopce i v okamžiku, kdy pravá noha opustí pedál brzdy a přesune se na plyn. Dokud je totiž vyšlápnutý pedál spojky, vůz necouvne. Taková funkce se uplatní nejen v příkřejším svahu s horším podkladem, ale i při běžném každodenním ježdění. Plnohodnotná rezerva se nachází pode dnem zavazadlového prostoru, ten nabízí základní objem 409 l a před zraky kolemjdoucích je schovaný pod měkkou roletou. Nejenom ti, kteří budou často naplno využívat užitečnou hmotnosti 555 kilogramů nebo tahat težší přívěs, ocení samočinné udržování stálé světlé výšky u zadní nápravy. Také tento prvek nás ve snaze zařadit Subaru Forester opět zviklá. A proto se odpovědí na otázku kam s ním příliš netrapme. nejlepší recept je usednou za volant a vyzkoušet, co tento automobil vlastně skutečně nabízí.
Ještě před nástupem na vyvýšené místo řidiče se pozastavme u lahůdky i pro fajnšmekry a zároveň neodmyslitelné součásti každého pravého subaru. Tou jsou všechny čtyři dveře bez rámu okna, které podle našeho soudu sluší nejvíce právě Foresteru. Ale zpět k jízdě. Vzhledem ke kolům o velkém průměru se automobil přenáší přes všechny nerovnosti městských silnic s nadhledem. Při průjezdu zatáčkou se vůz nenaklání, za což zcela jistě vděčí nízko umístěnému těžišti - zkušenost konstruktérů značky Subaru s pohonem všech čtyř kol a plochým motorem je prostě znát. Dvoulitrový boxer o výkonu 90 kW se vyznačuje klidným a tichým během a charakteru vozidla odpovídá i nastavení pásma největšího točivého momentu do nižších otáček. O nic hůře si forester nevede ani na dálnici, kde vynikne výborná stabilita, a proto jediným rušivým jevem zde zůstává aerodynamický hluk a dunění pneumatik. Ty jsou limitovány v první řadě velkým profilem číslo 70, díky kterému sice spolehlivě odfiltrují rázy způsobené výmoly, ale v ostrých zatáčkách se poměrně brzy ozvou. Na druhou stranu jejich měkké boky vyniknou v profilovaném terénu se špatným povrchem, kde je patrná jejich nadprůměrná přizpůsobivost zvětšující styčnou plochou běhounu s podkladem.
Mimo zpevnění vozovky jsme si nejdřívě troufli na lesní a polní cesty. Podle toho, jak lehce a bez podélného rozkolébání se vůz přenášel přes všechny zlomy a vyjeté koleje i jak jednoduché bylo ovládání vozů na kamenitém povrchu při rychlostech kolem 50 km/h, jsme si připadali, že forester tímto terénem bezmála pohrdá. A tak jsme se vypravili na náročnější skalnaté pasáže cest, na které patří již opravdové off-roady. Výkonem ani točivým momentem se tam subaru rozhodně neztratilo, protože redukce, mimochodem velmi snadno a hlavně rychle řaditelná přídavnou pákou mezi sedadly, je zvláště v případě prvního stupně vhodně dimenzovaná. To se vyplatí nejen při plouživých přejezdech ostrých zlomů, ale především při sjezdech, během nichž se tak nenamáhají brzdy. Je třeba přiznat, že občas jsme u krkolomnějších výjezdů vždy zastavili v místě, jež jsme považovali na kritické. pohled pod vůz nás vždy ujistil o dostatečné rezervě a ochranné díly podvozku si ani neškrtly. Ve skutečně náročném terénu je ovšem třeba zvýšené opatrnosti vzhledem k menším nájezdovým úhlům a zkřižitelnosti náprav.
Uživatelé, kteří si kupují off-roady jenom kvůli vzhledu, patrně po Subaru Forester nesáhnou. Možná nejen jim přijde zvláště záď vozu až příliš fádní. Forester je však navýsost praktický automobil, který málokoho okouzlí na první pohled, ale snad každého si získá, už při první jízdě. Lhostejno, zda se bude odehrávat ve městě, na okresce či dálnici, nebo v horách a lese. Velmi vyzrálý podvozek totiž obstojí skutečně za velmi rozličných podmínek. A v tom zcela jistě spočívá jedno z hlavních lákadel tohoto sice těžko zařaditelného, ale podařeného automobilu. Hned na druhé místo mezi vábničky Subaru Forester bychom zařadili cenu.
Cena v době testu činila 778 000,- Kč