Škoda Felicia Laurin a Klement 1996 - TEST
Při příležitosti 100. výročí založení automobilky připravila Škoda Mladá Bolestav, a. a. s. zatím nejluxusnější akční model felicie s příhodným názvem Laurin a Klement
S akčními modely získala mladoboleslavská automobilka během posledních pěti let dobré zkušenosti, neboť se tím zviditelnila v očích domácích i zahraničních zákazníků. Nelze se tedy divit, že loni na podzim využila svých 100. narozenin kromě jiného také k tomu, aby trhu nabídla další akční model felicie i jejího provedení kombi. Ocenění si zaslouží nápad pojmenovat jej po zakladatelích automobilky, Václavu Laurinovi a Václavu Klementovi. Jenom pro úplnost, později se objevily určité komplikace v souvislosti s údajně neoprávněným užitím názvu, ale nakonec se ukázaly zatím jako neopodsatněné. K pohonu jubilejního akčního modelu felicie slouží původní škodovácký čtyřválec 1,3 l/50 kW a kombi dostalo motor VW 1,6 l/55 kW. My jsme se však zaměřili především na porovnání nebývale pestré výbavy těchto modelů včetně prvků aktivní i pasivní bezpečnosti.
Akční modely se až na výjimky liší od běžných produkčních vozů atraktivnější povrchovou úpravou, obohacou nezřídka řadou stylistických doplňků, a navíc nabízejí rozsáhlejší vnitřní výbavu. Uvedené pravidlo platí také pro model Laurin a Klement. N první pohled lze tyto vozy rozeznat od běžných felicíí především tmavomodrou metalízou Indigo s perleťovým efektem. Mezi další markanty patří nárazníky v barvě karoserie, které výrazně zlepšují vzhled vozu. Stejný účel mají boční ochranné lišty z plastu, lité hliníkové disky kol se zajímavým vzorem, tónovaná skla a ozdobná koncovka výfuku. Součástí popisované výbavy je střešní okno s ručním ovládáním a kombi navíc dostalo pevně namontovaný střešní nosič. Pokud by přesto někomu nebylo jasné, že jde o model Laurin a Klement, zdařile graficky vyvedené nápisy na bocích a zádi karoserie zcela vyloučí jakoukoliv další pochybnost. Ještě výrazněji se snaha mladoboleslavského výrobce o zvýšení výlučnosti tohoto akčního modelu projevuje v interiéru. Výraznou změnou, která na první pohled udeří snad každho do očí, jsou sedadla z pravé kůže v decentním tmavošedém odstínu. Nbízejí zejména řidiči a spolujezdci značný komfort, ale na druhé straně jejich rozměry limituje velikost kabiny. Osobám vyššího vzrůstu tedy nemusí plně vyhovovat relativně malá délka sedáku a navíc tento prvek luxusní výbavy Laurin a Klement opticky působí poněkud nepřirozeně s ohledem na rozměry interiéru. Za pozornost stojí také elektrické vyhřívání předních sedadel. Kožený potah sedadel se shoduje s čalouněním kabiny, což podporuje pocit útulnosti. Příjemné prostředí v automobilu navozuje také vyspělá audiosouprava Blaupunkt Casablanca, patřící do standardní výbavy akčního modelu. Škodovka dále instalovala do vozu například elektrické seřízení vnějších zpětných zrcátek, centrální zamykání s alarmem a intervalový spínač stíračů nejen čelního, ale také zadního okna. Oproti očekávání ale ve výbavě chybí elektrické ovládání oken alespoň předních dveří a úroveň komfortu by nepochybně zvýšila instalace systému klimatizace.
V poprovnání s běžnými produkčnímu modely Felicie i kombi se jízdní vlastnosti vozů Lurin a Klement prakticky nezměnily. Luxusní výbava se al s velkou pravděpodobností projevila na zvětšení pohotovostní hmotnosti, byť mladoboleslavský výrobce přesné údaje nezveřejnil. Jak prokázaly testy, 50 kW motor je i v krátké felicii na hranici svých možností a jubilejní akční model by si jistě zasloužil nějaký ten koník navíc. Felicia Combi se za jízdy chovala díky čtyřválci VW 1.6 MPi nesporně dynamičtěji, nicméně ani tam nebude výkon 55 kW zejména při plně naloženém automobilu vozu zcela dostatečný. V obou případeh posádka navíc trpěla přílišným vnitřním hlukem. Nejnovějšímu akčnímu modelu Škoda lze dále vytknout absenci posilovače řízení, přičemž by v této souvislosti mnoho zákazníků oželelo některé jiné prvky výbavy. Na druhé straně stojí za ocenění, že v Mladé Boleslavi zvýšili úroveň aktivní i pasivní bezpečnosti. Do standardní výbavy totiž patří airbagy pro řidiče a spolujezdce i protiblokovací brzdový systém ABS.
Počin a. a. s. Škoda v podobě luxusního akčního modelu Laurin a Klement lze ocenit kladně, přestože výrobce zůstal především ve struktuře výbavy takříkajíc na půli cesty. Felicia však svou konstrukcí i rozměry limituje do značné míry možnosti výraznějších úprav, takže větší prostor pro vytváření akčních modelů snad poskytne až nový vůz střední třídy.
Cena v době testu činila 328 700,- Kč za model Felicia a 392 900,- Kčza model Felicia Kombi
Pokud se Vám tento článek líbil, napiště nám na nerad.ales@seznam.cz a my Vás rádi budeme informovat o nových článcích.
Komentáře
Přehled komentářů
Já si dnes koupil BMW 540i ze stejné doby a výbava je nesrovnatelná. Nevím co tím chtěl básník říct.
Felicia Laurin a Klement
(Kamil Krajči, 22. 9. 2012 15:24)k vybave mam este plus palubný počítač a ostrekovače predných svetiel :P
Felicia Laurin a Klement
(Flégr Tomáš, 19. 6. 2012 21:09)
Já jsem hrdým vlastníkem tohoto vozu.
A výbava Laurinky je opravdu to co se píše v článku.
Felicia Laurin a Klement
(František Mareš, 26. 2. 2012 15:10)my sme ji měli, combi, ale teda já nevim, byl sem ještě malej, ale mám takovej dojem, že sme měli elektrický stahování předních oken, když sme ji koupili, bylo to auto starý asi 7, možná 8 let
Porovnání
(Tomáš, 20. 9. 2013 16:29)