Škoda Felicia Combi 1,3i 1996 - TEST
Škoda Felicia Combi slaví rok od zahájení prodeje. Pamatujete se ještě na netrpělivé očekávání, které uvedení nové modelové řady Škoda Felicia předcházelo, na nekonečné diskuse o nových tvarech mladoboleslavských vozů? A pak po krátké verzi přišel i kombík. Automobilový ideál klasické české rodiny dneška, který na tuzemských silnicích rychle zevšedněl.
Proto jsme Škodau Felicia Combi podrobili dlouhodobému testu. Vycházeli jsme z předpokladu, že 10 tisíc kilometrů je pro současné poměry vzdálenost zhruba odpovídající běžnému ročnímu průměru za volantem takových majitelů, kteří vůz používají na cestu na chalupu a jednou za rok při zahraniční dovolené. Pro ty řidiče je rozhodující, jak je vůz spolehlivý, zda bude dobře sloužit v zimě i v létě a v neposlední řadě také spotřeba.
Škodu Felicia Combi s luxusní výbavou GLX a osvědčeným čtyřválcem 1,3 l/50 kW pod kapotou jsme převzali v Mladé Boleslavi v polovině ledna, když na tachometru měla údaj 4287 km, takže ji bylo možnost považovat za zajetou. Vůz ujel sotva pár desítek kilometrů, když došlo k jeho prvnímu lehčímu poškození. Od protijedoucího vozu odlétl kámen a odneslo to sklo pravého předního světla do mlhy. Taková nehoda může potkat každý vůz, a tak jsme si na počátku testu nekazili náladu. Po dalších pár stovkách kilometrů se však objevila závažnější závada: ukazatel paliva se zbláznil a ručička se nekompromisně položila na spodní rysku. Zpočátku se tento problém projevoval pouze při mrazivých ránech, když byl testovaný vůz zaparkován přes noc venku. Netrvalo však dlouho a palivoměr přestal fungovat úplně. A tak nezbylo nic jiného, než navštívit specializovaný servis Škoda. Tam závadu odstranili okamžitě, neboť šlo pouze o zoxidovaný kontakt. Následující dva tisíce kilometrů jsme s Felicií Combi absolvovali v pořádku. Těsně před třetí tisícovkou ujetých kolimetrů se však poškodil lanovod zámku pátých dveří, které nešly otevřít. A to znamenalo opětovnou návštěvu kosmonoského servisu.
Felicia Combi za sebou měla přesně 3200 testovacích kilometrů, když se nám podařilo chytit výmol na silnici, což se neobešlo bez proražení pneumatiky. K naší velké radosti jsme zjitili, že si Škoda drží stále svoji tradici. V zavazadlovém prostoru bylo uloženo plnohodnotné náhradní kolo a ne pouze dojezdové, jak bývá zvykem u automobilů jiných výrobců. Dalších 4500 kilometrů jsme ujeli bez problémů. Felicia Combi patří ovšem mezi automobily, které si oblíbili také zloději. Pozornosti neunikla střešní anténa a zejména odcizení krytu středu kola signalzovalo obzvláštní zájem nenechavců o sedmipaprsková litá kola. Po určitě době jsme se při noční jízdě znovu nevyhnuli výmolu, a tak jsme museli do servisu potřetí. Tentokrát na kontrolu geometrie přední nápravy. Zbývající kilometry dlouhodobého testu se již obešly bez jakýchkoliv závad.
Náš desetitisícový test skončil v první dubnový den, po dvouapůl měsících. S automobilem jsme se pohybovali převážně v městských oblastech, ale nevyhýbali jsme se ani delším trasám, včetně horského terénu. Pod přední kapotou uložený zážehový čtyřválec 1,3 l/50 kW, jehož dobré vlastnosti se prokázaly již v předchozích modelech Favorit a Forman, dokázal uděli Felicii Combi s celkovou hmotností 1460 kg poměrně slušnou dynamiku a zejména na druhý a třetí převodový stupeň vůz dosahoval uspokojivého zrychlení. Hladina zvuku, pronikajícího do kabiny, nebyla ani při dosažení červené oblasti otáčkoměru nijak nepříjemná, výrazně však poklesla při zařazení pětky. Bezpečnost jízdy zvyšoval vedle protiblokovacího systému brzd ABS také aribag, zabudovaný ve čtyřramenném volantu. Ve vozidle se během našeho testu střídalo několik řidičů, a tedy i jízdních stylů, což nemalou měrou ovlivnilo průměrnou spotřebu. Ta narůstala zejména v zimních měsících, neboť tehdy jsme jezdili poměrně často se zapnutým topením. Do nádrže jsme natankovali 666 litrů bezolovnatého benzinu, což při celkové ujeté vzdálenosti 10 000 km představuje velice slušnou průměrnou spotřebu 6,66 l/100 km.
Škoda Felicia Combi vcelku potvrdila naše očekávání a ukázala se jako poměrně spolehlivý rodinný automobil, mířící do nižší střední třídy. Starou písničku, a u stávajících modelů s českými motory ani s mizivou šancí na změnu, je absence posilovače řízení. Nejenže musíte zbytečně vynakládat mnoho energie při otáčení volantem, ale navíc se vám může snadno stát, že si například při parkování u chodníku poškrábete litá kola vystupující vně z obrysu pneumatiky. Druhá výtka se týká sdruženého ostřikovače předních světel a čelního skla. Zejména v zimních měsících byl objem nádobky ostřikovačů 6,5 litru nedostatečný, protože při ostříknutí skla se automaticky omyly i přední světlomety. Většina zahraničních vozů, vybavených takovýmto systémem, má nádobky nejméně o polovinu rozměrnější.
Celkově však Škoda Felicia potvrdila, že tolikrát ze všech stran probíraný a diskutovaný vstup německého koncernu VW do mladoboleslavské automobilky rozhodně přispěl ke zvýšení kvality výrobků, stejně jako s nimi spojených služeb. Vše další je záležitostí českých rukou. Rozhodně se všam nemáme před světovou konkurencí zač stydět.
Cena v době testu činila 252 000,- Kč
Pokud se Vám tento článek líbil, napiště nám na nerad.ales@seznam.cz a my Vás rádi budeme informovat o nových článcích.