Seat Cordoba 1.6i SX 1996 - TEST
Seat rozšířil nabídku modelové řady Cordoba o sportovně laděné dvoudveřové kupé s označením SX.
V odborném slovníku se lze dočíct, že samba je moderní tanec rychlejšího tempa a živého, členěného rytmu. Obdobné vlastnosti vtiskli konstruktéři ze španělského Martorellu do vínku modelové novince letošního roku, kupé Cordoba SX. Na českém trhu se tento vůz nabízí na výběr se třemi zážehovými čtyřválci : 1,6 l/73 kW, 1,8 l/95 kW se čtyřventilovou technikou a 2,0 l/85 kW. Redakčnímu testu jsme podrobili výkonově nejslabší provedení se šestnáctistovkou pod kapotou.
Sportovní charakter kupé Cordoba SX se zaoblenou tříprostorovou karoserií je umocněn líbivým lakem a litými koly. Modifikovaná příď nese vedle loga také typové označení SX. Ladné křivky přecházejí plynule po bocích ke klínovitě zvednuté a ostře zakončené zádi, opatřené spoilerem. Ten však při jízdě po kočičích hlavách nepříjemně rezonoval. Dvojice širokých bočních dveří s velkým úhlem otevření umožňuje pohodlný přístup do kabiny. Díky spodní hraně víka posazené těsně nad zadním nárazníkem lze do zavazadlového prostoru základního objemu 455 litrů naložit po sklopení dělených sedadel až 762 litrů nákladu.
Při prvním usednutí za volant dýchne na řidiče strohý, účelově navržený interiér. Nepostrádá však dnes již běžné prvky bezpečnostní výbavy, jakými jsou airbag pro řidiče a spolujezdce, ABS či jednoduše ovládáná klimatizace. Standardní výbava dále obsahuje například tónovaná skla, centrální zamykání a imobilizér. Výškově stavitelný čtyřramenný volant padně skvěle do ruky a rychloměr i otáčkověm s bílými číselníky dodávají kupé nádech dynamiky. K tomu přispívají rovněž sportovně tuhá, látkou potažená sedadla s velmi dobrým bočním vedením.
Po otočení klíčkem ve spínací skříňce prostoupí interiér jadrný zvuk, který rozproudí krev nejednoho sportovněji založeného řidiče. Cordobu SX totiž pohání agilní zážehový čtyřválec o zdvihovém objemu 1595 ccm disponující největším výkonem 73 kW. Vozu s celkovou hmotností 1515 kg uděluje zejména díky proměnlivé délce sacího potrubí velmi slušnou dynamiku, o čemž svědčí i výrobcem uváděné hodnoty největší rychlosti a zrychlení. Ochotně běží již od nízkých otáček, jako doma se však cítí v oblasti těsně před červeným polem otáčkoměru a teprve pak si řidič vzpomene na v úvodu zmiňovanou sambu. Sportovně laděný podvozek není sice příliš vhodný na nekvalitní povrchy našich silnic, přesto však zajišťuje dobré jízdní vlastnosti. Ani při ostrém průjezdu zatáčkou na mezi adheze nejeví kupé tendenci ustřelit po tečně ven a mírnou nedotáčivost lze dobře korigovat. Kotoučové brzdy na všech čtyřech kolech mají ostrý nástup a jsou velmi účinné. Vzhledem k tomu, že jsme při testu plně využívali veškerých dynamických schopností vozu, dosáhla průměrná spotřeba paliva 8,4 litru na 100 kilometrů. Cordova SX osloví především mladé, dynamicky založené řidiče, kteří v ní naleznou dostatek sportovního vyžití.
Cena v době testu činila 495 440,- Kč