Saab 900 SE 2.0 T 1996 - TEST
Sedan Saab 900 SE s přeplňovaným čtyřválcem 2.0 T nabízí nejen bezpečné a komfortní, ale také dynamické svezení.
Současná nabídka švédské automobilky Saab není příliš rozsáhlá, neboť ji tvoří pouze dvojice modelů 9000 a 900. První uvedený vůz se řadí mezi osobní automobily vyšší střední třídy, zatímco devítistovka reprezentuje severského výrobce z Trollhattanu ve střední třídě. Její premiéra se odehrála v červnu 1993, přičemž úvodní pětidveřový sedan, či spíše liftback, záhy doplnily další karosářské varianty kupé a kabriolet. Všem těmto vozům není cizí sportovní vzezření dané jemnými linkami karoserie s plynule splávavou zádí a výbornou aerodynamikou, avšak zejména sedan je výrobcem zamýšlen jako komfortní rodinný vůz. Ostatně proto má poměrně rozsáhlou standardní a příplatkovou výbavu ve třech stupních. Základní, S a luxusní SE. Přitažlivost devítistovky pro zákazníky potrpící si na výlučnosti zvyšuje také paleta kvalitních zážehových motorů. Na spodním okraji nabídky je čtyřválec 2,0 l/96 kW, který ve verzi 2.0 T s turbodmychadlem a chladičem stlačeného vzduchu dává 136 kW. Zákazník si dále může k pohonu svého Sabu 900 pořídit atmosférický motor 2,3 l/110 kW či špičkový vidlicový šestiválec 2,5 l/125 kW. Všechny uvedené motory mají čtyřventilovou techniku a doplňuje je pětistupňová mechanické převodovka, kterou může na přání nahradit samočinné ústrojí se čtyřmi stupni a vyspělou elektronickou regulací. Devítistovky s motorem 2.0 T se navíc vyrábějí s elektromechanickou spojkou Sensonic. Našemu testu se konkrétně podrobil Saab 900 s nejvyšší úrovní výbavy SE a čtyřválcem 2.0 T.
Úhlednou karoserii sedanu Saab 900 lze všeobecně považovat za téměř vzorový příklad nadčasového stylingu. Vůz se přitom svými tvary nepodbízí a zachovává si charakteristické linky a do značné míry i proporce předchozího modelového provedení devítistovky s poměrně strmým čelním sklem a naopak pozvolně splývající zádí. Přestože patří mezi osobní automobily střední třídy, nelze mu upřít ani jistou majestátnost. Týká se to také interiéru, který ve stupni výbavy SE poskytuje více, než je tomu v automobilech dané třídy zvykem. Nejde přitom jen o obligátní airbagy pro řidiče a spolujezdce, protiblokovací systém ABS či elektrické ovládání bočních oken. Na seznamu prvků standardní výbavy totiž nechybějí například klimatizace se samočinnou regulací, kvalitní audiosystém AS2 se čtyřmi reproduktory a elektricky vysunovací anténou, centrální zamykání s poplašným systémem a imobilizérem či tempomatem. Pozornost si zaslouží také palubní počítač SCC se sdruženým displejem SID, který řidiči poskytuje téměř všechny informace o průběhu jízdy: od průměrné rychlosti a spotřeby paliva až po teplotu vnějšího vzduchu. Zajímavá je též funkce Black Panel. Po stisknutí příslušného tlačítka se vypnou všechny ukazatele s výjimkou tachometru, takže při jízdě v noci nenamáhají oči řidiče. Špičkový Saab 900 SE lze samozřejmě ještě více zušlechtit poměrně bohatou příplatkovou výbavou, zahrnující kupříkladu metalízu, kožené čalounění, elektrické seřizování předních sedadel s pamětí, integrované dětské sedačky, elektricky ovládané střešní okno či dřevěné obložení přístrojové desky.
Výčet prvků standardní výbavy Saabu 900 SE 2.0 T napovídá ještě před usednutím za volant, že jízda s tímto vozem bude patřít mezi příjemné zážitky, na které se hned tak nezapomíná. A skutečně, v tomto ohledu nás devítistovka vůbec nezkalmala. Předně patří mezi automobily, na které si řidič nemusí dlouho zvykat - prostě usedne a jede. Turbodmychadlem přeplňovaný čtyřválec 2.0 T není díky pečlivé protihlukové izolaci v rozsahu rozumných otáček vůbec slyšet. Projevuje se však svou vitalitou, například největší točivý moment 263 N.m má řidič k dispozici již při 2100 otáčkách za minutu. Saab tedy skutečně jde ochotně za plynem a tubroefekt se přitom neprojevuje na rozdíl od jiných srovnatelných automobilů příliš brutálně. Spotřeba paliva podle nové metodiky ES 93/116 v kombinovaném městském a dálničním provozu činí podle továrních údajů 10,4 litru bezolovnatého benzinu na 100 km, avšak v testu jsme dosáhli o téměř dva litry vyšší hodnoty. Sportovní ambice devitistovky podtrhuje dobře odstupňovaná mechanická převodovka s poměrně přesným řazením.
Podvozek představuje zdařilý kompromis vhodný pro dynamickou a přitom dostatečně komfortní jízdu. Pérování se proto zdá poněkud tvrdší, avšak na druhé straně se vůz zejména při ostřejší jízdě v zatáčkovité trati chová naprosto nezáludně. Ovládání Saabu 900 nečiní díky účinnému posilovači žadné problémy a volant s airbagem padne příjemně do ruky.
Saab 900 SE 2.0 T nepatří mezi všední vozy na evropských silnicích a ani Česká republika nebude v tomto ohledu výjimkou. Hlavní důvod je v relativně vysoké pořizovací ceně 1 259 000 Kč včetně DPH. Zákazník však na druhé straně získá solidní a neobyčejně bezpečný osobní automobil, kterému nechybí komfort, výlučnost a jiskra.
Cena v době testu činila 1 259 000,- Kč