Saab 900 SE 2,0 T Cabrio 1996 - TEST
Přestože letošní léto kabrioletům zrovna nepřálo, ježdění se Saabem 900 nahoře bez bylo skutečným zážitkem.
Nabídka automobilky Saab není příliš rozsáhlá a tvoří ji prakticky pouze dva modely 900 a 9000. Přesto tento švédský výrobce dává zákazníkům na výběr řadu možností, což se týká především motorů. V případěd devítistovky si lze dále zvolit jedno ze tří karosářských provedení: liftback, kupé a kabriolet. Právě posledně uvedený dvouveřový vůz nahoře bez se stupněm výbavy SE, přeplňovaným zážehovým motorem 2,0 T a samočinnou převodovkou jsme podrobili našemu redakčnímu testu. Doplňme, že otevřený Saab 900 Cabrio lze pořídit standardně s mechanickou převodovkou a dalšími dvěma zážehovými motory: čtyřválcem 2,0i a vidlicovým šestiválcem 2,5 V6.
Saab 900 Cabrio se od uzavřený sourozenců v karosářských provedeních pětidveřový liftback či kupé pochopitelně liší řešením střešní sekce a zádí. Jinak si zachovává distignované rysy saabů střední třídy, což u testovaného vozu umocňovaly černý lak karoserie, nazývaný Java Black, a interiér čalouněný světle béžovou kůží. Kabriolet s úrovní výbavy SE obsahoval prakticky všechny dnes možné prvky komfortu a bezpečnosti. Ocenili jsme skutečně komfortní ovládání skládací střechy. Stačilo zastavit automobil, odjistit dva úchyty přední hrany střešní konstrukce a rám čelního skla a stisknout příslušné tlačítko na středovém tunelu. Promyšlenému mechanismu s elektropohonem nezabralo složení střechy víc než minutu a shodnou dobu trvalo jějí opětovné natažení. Při jízdě nahoře bez je však nutné počítat se změnšením využitelného objemu zavazadlového prostoru z 378 na 295 litrů, a to vlivem střechy složené ve zvláštním vaku.
Jízdními vlastnostmi se kabriolet příliš neliší od liftbacku Saab 900 SE 2,0 T. Na hrubějších nerovnostech se však projevovala snížená tuhost karoserie, byť jen v mírné podobě. Je to ale daň, kterou platí všechny otevřené automobily. Testovaný vůz poháněl vyspělý zážehový čtyřválec 2,0 l/136 kW s turbodmychadlem a chladičem stlačeného vzduchu, jenž mu uděloval možná až přílišnou dynamiku. Čtyřstupňová samočinná převodovka s elektronickou regulací, montovaná za příplatek, bezesporu ulehčovala ovládání kabrioletu. Nicméně řazení převodových stupňů nebylo vzdor našemu očekávání vždy plynulé. Navíc se tento agregát velkou měrou podílel na spotřebě 11,6 litru bezolovnatého benzinu na 100 km, kterou jsme dosáhli během našeho testu. Je přitom pozoruhodné, že se uvedený údaj příliš nelišil od tovární hodnoty stanovené podle nové metodiky ES s letošního roku. Základní cena Saabu 900 SE 2,0 T Cabrio na českém trhu činí 1 599 000,- Kč. Kabriolet lze samozřejmě zušlěchtit příplatkovými doplňky, jejich seznam je stejný jako u liftbacku 900 SE 2,0T.
Cena v době testu činila 1 599 000,- Kč