Rover 214 Si 1997 - TEST
Rover 214 Si odpovídá dnešním standardům nižší střední třídy osobních vozů. Přitom ale nepostrádá půvab.
Rovery řady 200, zastupující britskou automobilku v nižší střední třídě osobních vozů, byly oficiálně uvedeny na český trh loni v listopadu. Zájemci o tento vpravdě britský automobil mají možnost pořídit si dvoustovku se zážehovými čtyřválci 1,4 l/55 a 75 kW s dvou resp. čtyřventilovou technikou, 1,6 l/82 kW a špičkovým VVC 1,8 l/107 kW. Diesely zastupuje v paletě motorů Roveru 200 pouze jednotka 2,0 l/63 kW s přímým vstřikem. Lze si také vybrat tří nebo pětidvěřovou karoserii se splývavou zádí. Z tohoto spektra dvoustovek jsme otestovali pětidveřový Rover 214 Si se šestnáctiventilovým motorem 1,4 a výbavou, kterou výrobce nezvykle označuje TI3.
Po stylistické stránce patří Rovery řady 200 mezi nejvzhlednější hatchbacky na evropském trhu. Zásluhu na tom má především zajímavé řešení zádě se třetími, resp. pátými dveřmi. Estetickou působivost těchto vozů zvětšují dále nárazníky v barvě karoserie či nevelký spoiler na horní hraně zadního okna. Testovaná dvěstěčtrnáctka navím měla karoserii se stříbrnou metalízou, která je ovšem za příplatek 12 200 Kč vč. DPH. Škoda jen, že se na toto modelové provedení nedodávají litá hliníková kola. Interiér roveru působí kompaktním a příjemným dojmem, přičemž britský původ zdůrazňují ozdobné lišty z dřevěného dřeva na přístrojové desce i na výplních dveří. Pracovišti řidiče vévodí tříramenný volant, jenž díky poměrně tlustému věnci padne dobře do ruky. Většina ovládacích prvků je ergonomicky dobře umístěna a snad jedinou výjimkou jsou tlačítka elektrického ovládání předních oken. Ta jsou zamontována na středovém tunelu v blízkosti páky parkovací brzdy, což není příliš praktické. Ocenění si nezaslouží ani přední sedadla s malými sedáky a opěradly. Standardní výbavava TI3 zahrnuje kromě již zmíněného elektrické ovládání bočních oken také imobilizér a airbag pro řidiče. Za příplatky 17 600 Kč a 39 900 Kč lze Rover 214 Si obohatit bezpečnostním vakem pro spolujezdce, resp. systémem ABS.
Zážehový čtyřválec 1,4, opatřen čtyřventilovou technikou vyvíjí překvapivě velký výkon 75 kW i točivý moment 127 N.m. Proto Roveru 214 Si nechybí obstojná dynamika v podobě největší rychlosti 185 km/h a zrychlení z klidu na 100 km/h za 11 sekund. Jak jsme si však ověřili, řidič musí často spolupracovat s pětistupňovou mechanickou převodovkou, jejíž řazení je ovšem bez problémů. Určitý nedostatek který jsme zaznamenali, byla jistá prodleva ve zrychlení po sešlápnutí akcelerátoru, jenž šel navíc ztuha. Během testu převládaly jízdy po městě, a tak jsme pochopitelně překročili tovární průměrnou spotřebu 6,6 l bezolovnatého benzinu na 100 km. Jízdní vlastnosti roveru odpovídají průměru dané třídy a totéž platí i pro brzdy.
Cena v době testu činila 429 950,- Kč