Renault Mégane Scenic 1.6e RN 1997 - TEST
To, že titul Vůz roku 1997 připadl průkopnickému rodinnému automobilu Mégane Scénic oprávněně, potvrdil i náš test.
Jednoprostorovým automobilem Scénic, jenž svými vnějšími rozměry odpovídá vozidlům nižší střední třídy a přitom nabízí své pětičlenné posádce nadprůměrně komfortní cestování z hlediska prostornosti, se Renaultu skutečně podařilo již nyní uvést na trh rodinny automobil 21. století. Tento čtvrtý člen typové řady Mégane byl u nás oficiálně představen letos v únoru a prodává se v celkem čtyřech verzích. Ty v sobě kombinují trojici motorů - zážehové 1.6e a 2.0 i turbodiesel 1.9 dT - společně se dvěma stupni výbavy RN a RT. Z uvedeného spektra jsme podrobili našemu testu provedení Mégane Scénic 1.6e RN, které je českému zákazníkovi cenově nejpřístunější.
Scénic patří do typové řady Mégane, což stylisticky dokazuj zejména příď s kapotou přecházející do jakéhosi zobce. Od svých sourozenců se však tento rodinný automobil v mnohém odlišuje. Nejmarkantněji je to zřejmé na jeho jednoprostorové karoserii s obzvlášť oblými tvary, vyznačující se příznivou aerodynamikou v podobě součinitele odporu vzduchu cx = 0,33. Dalším výrazným rozlišovacím znakem scéniku je jeho výška, kterou tento vůz překonává kupříkladu základní provedení Mégane se splývavou zádí o plných 180 mm. Na druhé straně je délkový rozdíl mezi oběma modely pouhých 5 mm.
Na uspořádání scéniku je patrné, že konstruktéři Renaultu důsledně využili obestavěný prostor a aplikovali tam řadu zajímavých prvků. Začněme odzadu: nahoru výklopnými dveřmi dobře přístupný zavazadlový prostor má základní objem 410 litrů. Změnu uspořádání zadní řady samostatných sedadel, která jsou stejně jako místa řidiče a spolujezdce pohodlná a mají dobré boční vedení, lze snadno vytvořit v případě většího množství zavazadel potřebné místo, a to do maximálního objemu 1800 litrů. Všechny tři sedadla totiž mají sklápěcí opěradla a není žádný problém je bez větší fyzické námahy vyjmout z vozu. Navíc lze prostřední sedadlo, které je oproti krajnímu o 50 mm užší, posunout blíže k řidiči a spolujezdci. To s největší pravděpodobností ocení zejména maminky, neboť budou mít svého potomka sedícího na tomto místě skutečně po ruce. Za pozornost dále stojí dostatek místa pro nohy díky vzpřímenější poloze těla cestujících, jakož i sklápěcí stolky v předních opěradlech či uzavíratelné úložné prostory pod zadní řadou sedadel. Přístrojová deska a středová konzola scéniku připomínají jeho sounáležitost s řadou Mégane. Jsou přehledně uspořádány a dvouramenný volant se příjemně drží. Do standardní výbavy ve stupni RN patří airbag pro řidiče, tónovaná skla a dálkové centrální zamykání s imobilizérem. Automobil je samozřejmě možné obohatit za příplatek mnoha dalšími prvky bezpečnosti a komfortu, jako jsou například airbag pro spolujezdce, ABS, klimatizace či audiosouprava. Renault dále připravil paket s elektrickým ovládáním oken předních dveří, digitálními hodinami a ukazatelem venkovní teploty a inteligentními stírači, jakož i komplet tzv. komfortního vybavení zahrnující kupříkladu výškově nastavitelné sedadlo řidiče a volant. Do vozu lze na přání také zamontovat krají zadní sedadla s možností podélnéh posunu a další prvky. Po usednutí za volant scéniku většinu řidičů zřejmě překvapí vyvýšený posaz. Ziskem je lepší přehled o situaci kolem vozidla. Výhled dopředu a do boků je velmi dobrý, pouze při sledování dění za zádí řidiči vadí opěrka prostředního sedadla, avšak tu lze snadno odmontovat, pokud samozřejmě není toto místo obsazeno cestujícím .
Zážehový čtyřválec 1.6e poskytuje největší výkon a točivý moment 66 kW a 137 N.m. Jak jsme si ověřili, tyto parametry jsou dostatečné i při obsazení vozu čtyřmi dospělými osobami a značným množstvým zavazadel. Sportovní ježdění bude od rodinného automobilu Mégane Scénic s tímto motorem požadovat jen málokdo, přesto se ale vůz dokáže chovat při častější spolupráci s pětistupňovou mechanickou převodovkou překvapivě svižně. Pokud jde o jízdní vlastnosti, řidič může mít vzhledem k výšce vozu zpočátku jisté psychologické zábrany, co se týče ostřejší jízdy zejména v zatáčkách. Náš test však prokázal, že podvozek scéniku má v tomto ohledu dostatečně velké rezervy. Pérování je v souladu s určením automobilu nastaveno komfortně, a proto si poradí k plné spokojenosti posádky i s většími nerovnostmi na vozovkách. Brzdy mají dostatečnou účinnost a díky standardně montovanému posilovači řízení je manévrování s vozidlem snadné. K příznivému dojmu z jednoprostorového Renaultu nižší střední třídy přispívá též rozumná spotřeba paliva, která v kombinovaném režimu činí 8,2 l bezolovnatého benzinu na 100 km, a přiměřená cena.
Cena v době testu činila 540 500,- Kč