Renault Mégane 1.6e RT 1996 - TEST
Mégane nahradil v nabídce Renaultu populární model 19 a má všechny předpoklady k tomu, aby navázal na jeho prodejní úspěchy.
Renault Mégane patří v současnosti mezi velmi zajímavé osobní vozy nižší střední třídy. Pozornost si získává například tím, že jeho výrobce nabídl zákazníkům od počátku nejen základní provedení s pětidveřovou karoserií typu hatchback, ale také působivé kupé. Tyto karosářské verze navíc zanedlouho doplní sedan, kabriolet a unikátní jednoprostorová verze Scenic. Nás test podstoupil Mégane se splývavou zádí, zážehovým motorem 1.6e a nejluxusnější výbavou RT. Český zákazník však může tento vůz pořídit také se zážehovými čtyřválci 1.4e a 2.0, jakož i s diesely 1.9D a 1.9dT s turbodmychaclem. Kromě již zmíněného nejvyššího stupně výbavy figurují v nabídce další tři úrovně, základní, RL a RN, vztahující se ovšem k použitým motorům.
Již na první pohled je zřejmé, že návrháři automobilky Renault používali při vývoji Mégane mnohem častěji křivítka než pravítka. Oblé tvary tohoto vozu však nejsou japonsky fádní a v souladu s tradicí Reanultu si zachovávají neopakovatelný francouzský šarm a půvab. Díky tomu se pětidveřový Mégane neztratí v mase nejrůznějších vozů na našich silnicích. Navíc rozvíjí stylistické rysy nových modelů Renault z posledních let, například Laguny. Je to patrné zejména na přídi s do stran protaženými světlomety a ukončení kapoty motoru v podobě jakéhosi zobce s kosodélníkovým znakem výrobce. Boky vozu zdobí prolisy s poměrně velkou otěrovou lištou a ani splývavá záď s výraznými skupinovými svítilnami a rozměrnými pátými dveřmi nepatří mezi tuctové.
Vnější tvary samozřejmě korespondují s architekturou interiéru, ve kterém vzbuzuje největší pozornost palubní deska. Je velmi přehledně uspořádaná a snad jedinou věcí, kterou jí lze vytknout, je příliš velký sklon přístrojů: sdruženého palivoměru a teploměru chladicí kapaliny, tachometru a otáčkoměru. Ve středu desky se nacházejí kontrolky otevření dveří a použití bezpečnostních pásů i displeje LCD, zobrazující režim činnosti audiosoupravy včetně naladěné radiostanice, čas a teplota okolního vzduchu. Středová konzola s prvky ovládání audiosoupravy a systému větrání a topení se také neobvykle oblými a kompaktními tvary vymyká běžným zvyklostem v dané třídě osobních vozů. Kabina poskytuje pěti osobám dostatek prostoru a přitom nepostrádá na útulnosti. Sedadla jsou poměrně komfortní a vpředu mají dobré boční vedení. Pokud jde o výbavu testovaného Mégane, ta v úrovni RT představuje téměř vše, co zákazník může s ohledem na danou třídu očekávat. Kromě elektrického seřizování zpětných vnějších zrcátek a ovládání bočních oken seznam obsahuje kupříkladu tónovaná skla, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, imobilizér, výškově nastavitelné sedadlo řidiče či palubní počítač. Mégane 1.6e RT má také standardně pyropředpínače pásů a airbag pro řidiče, avšak vak pro spolujezdce je nutno pořídit za příplatek stejně jako audiosoupravu s radiopřijímačem nebo klimatizace. Za pozornost ovšem stojí nekonvenční a mesmírně pohodlné ovládání audiosoupravy tlačítky na volantu. Díky rozměrným zadním dveřím se stíračem okna je zavazadlový prostor Mégane poměrně dobře přístupný. Jeho základní objem 348 litrů lze sklopením asymetricky dělených zadních opěradel rozšířit.
To, že se Mégane 1.6e RT bezesporu řadí mezi osobní vozy nové generace, dokazují jeho slušné jízdní výkony a vlastnosti. Šestnáctiventilový čtyřválec o zdvihovém objemu 1,6 litru poskytuje výkon 66 kW, což je s ohledem na největší hmotnost vozu 1625 kg dostatečné. Motor je navíc poměrně pružný, ale v pásmu nižších otáček by mohl projevovat větší vitalitu. Dokazuje to ostatně průběh točivého momentu, kde první hrb - 120 N.m - je až při zhruba 2500 otáčkách za minutu a maximum 137 N.m má řidič k dispozici při 4000 1/min. Pětistupňové mechanické převodovce nelze vytknout žádný nedostatek, její řadicí páka je ergonomicky optimálně umístěna. Volant s netradičně uspořádanými čtyřmi paprsky padne díky dostatečně tlustému věnci dobře do ruky a lze jej výškově natavil. Posilovač řízení se však zdá být až příliš účinný. Francouzské vozy se zpravidla vyznačují relativně měkkým čili komfortním pérováním. Během testu jsme však nabyli dojmu, že Mégane 1.6e RT představuje určitou výjimku. Za důkaz posloužilo jeho chování na méně kvalitních českých silnicích. O to lépe však vůz drží stopu, byť při ostřejším průjezdu zatáčkami jsme zanamenali větší sklon k přetáčivosti. Pokud jde o brzdy, ty plně odpovídají jízdním výkonům automobilu.
Renault Mégane 1.6e RT, jenž se na českém trhu prodává za 484 900 Kč, představuje s ohledem na měřítka nižší střední třídy atraktivní automobil. Přispívají k tomu nejen neotřelé tvary a slušné jízdní výkony a vlastnosti, ale také například spotřeba paliva. Průměrnou hodnotu 6,9 litru bezolovnatého benzinu na 100 km udávanou výrobcem jsme ovšem během testu poněkud překročili, neboť jsme vůz používali v běžném provozu včetně hustého městského.
Cena v době testu činila 484 900,- Kč
Pokud se Vám tento článek líbil, napiště nám na nerad.ales@seznam.cz a my Vás rádi budeme informovat o nových článcích.