Proton 420 GLS TD 1997 - TEST
Atmosférický vznětový motor 2,0 l/48 kW pohánějící automobil Proton 420 byl opatřen přeplňováním a nyní disponuje největším výkonem 60 kW.
Malajsijská automobilka Proton vstoupila na evropský trh v roce 1990 a v únoru roku 1996 se její vozy objevily také u nás. Čeští příznivci této exotické značky si v současné době mohou zakoupit modely řad 300 a 400, konkrétně 315 GLS, 415 GLS a 418 GLX, v těchto základních provedeních: čtyřdveřový sedan či hatchback se třemi, resp. pěti dveřmi poháněné zážehovými čtyřválci 1,5 l/64 kW nebo 1,8 l/85 kW. Uvedenou paletu vozů rozšířila v lednu letošního roku verze 420 GLS TD s přeplňovaným motorem 2,0 l/60 kW pod kapotou. A právě tento automobil se splývavou zádí jsme podrobili obvyklému redakčnímu testu.
Vnější tvary 4270 mm dlouhého pětidveřového hatchbacku střední třídy nezapřou podobnost s linkami předchozí generace vozu Mitsubishi Lancer. Přídi protonu dominuje chromovaná maska chladiče s logem výrobce a do boků protažené světlomety. Záď charakterizují velkoplošné skupinové svítilny a přítlačný spoiler. Spolupráce s japonskou automobilkou je patrná též v dobré úrovni zpracování přehledně navrženého interiéru. Výjimku v testovaném voze tvořila pouze nepasující odkládací schránka před spolujezdcem K většímu pohodlí za volantem by rovněž přispěly poněkud delší a tvrdší sedáky s výraznějším bočním vedením jinak pohodlných látkou potažených sedadel. Proton 420 GLS TD standardně obsahuje například airbag řidiče, posilovač řízení, elektrické ovládání bočních oken vpředu a centrální zamykání. Nechybí ani výškově stavitelný volant a sedadlo řidiče, tónovaná skla, imobilizér či nárazníky v barvě karoserie.
Výrazná změna oproti benzinovým protonům se projeví po otočení klíčkem ve spínací skříňce. Automobil se doslova otřese a namísto tichého běhu zážehového čtyřválce se ozve výrazné klepání dieselu. Jinak přeplňovaný vznětový motor o zdvihovém objemu 1998 ccm a výkonu 60 kW uděluje protonu s celkovou hmotností 1575 kg poměrně slušnou dynamiku, ve vyšších rychlostech však musí cestující při vzájemné komunikaci podstatně zvýšit hlas. U turbodieselu jsme ocenili především jeho pružnost, která nás nenutila k častější manipulaci s přesně a lehce jdoucí řadicí pákou pětistupňové převodovky. Točivý moment motoru 172 N.m vrcholí při 2500 otáčkách za minutu, přičemž již od 2000/min šel čtyřválec ochotně za plynem. Vlivem těžší přídě a komfortně naladěného podvozku, který s přehledem pohlcoval nerovnosti českých silnic, se proton v zatáčkách více nakláněl a jevil tendenci k nedotáčivosti. Brzdy odpovídaly charakteru vozidla a průměrná spotřeba nafty na 100 km dosáha při testu hodnoty 7.5 litru.
Cena v době testu činila 515 000,- Kč