Proton 416 GLXi 1996 - TEST
Perusahaan Otomobil Nasional Berhad, zkráceně proton, je v Malajsii výrobcem automobilů. Od února 1996 se jeho výrobky nabízejí i na českém trhu prostřednictvím dceřiné společnosti Emil Frey CS.
Malajsijský Proton se například v Anglii, kde se od roku 1989 prodalo 80 000 vozů, stal velice významnou dovozovou značkou. Dalšími odbytišti jsou třeba jihovýchodní Asie, Afrika a jižní Amerika. Proton řady 400 se vyrábí v zemi pohody, jak se někdy malajsii také říká a využívá moderní technologii, kterou poskytla japonská automobilka Mitsubishi. Není tedy vůbec náhoda, že jsou tyto vozy až příliš nápadně podobné jejímu modelu Lancer. V ČR se nabízejí dvě varianty. Předně je to Proton 415 s motorem o objemu 1468 ccm s dvanáctiventilovým rozvodem a výkonem 66 kW ve dvou verzích - čtyřdveřový sedan a pětidveřový liftback - a ve třech výbavách (GLi, GLSi, GLXi) My jsme však podrobili redakčnímu testu Proton 416 GLXI, pětidveřový liftback s agregátem o objemu 1597 ccm a výkonu 83 kW.
Karoserie Protonu se snad až úzkostlivě podobá svému originálu, od něhož se liší pouze usměvavým sluníčkem na čelní masce, které nahradilo tři diamanty. Změnu nedoznaly mimo jiné ani postranní ukazatele směru, vnější zrcátka či disky kol. Přesto, nebo možná právě proto na nás hned od prvních doteků s tímto modelem jakoby vyzařovala uklildňující energie. Tyto vjemy pak už jenom umocnilo usednutí na místo řidiče, pohled na designersky povedenou přístrojovou desku a velice rychlé seznámení s ovládacími prvky, které zkrátka nemohly být snad ani o centrimetr jinde než na tom místě, kde právě byly. Testovaný automobil měl, na rozdíl od ostatních modelů v nabídce dovozce, čtyřramenný volant s airbagem. U ostatních verzí budou muser majitelé vzít za vděk dosti neevropsky působícím, snad až příliš jednoduchým a tenkým dvojramenným volantem. Zato však má ve svém středu, jak jinak, malajsijské slunce.
Proton je bezesporu koncipován jako bezpečný rodinný vůz. To na nás působilo prakticky stále díky například vědomí, že z boků posádku chrání masivní boční výztuhy ve dveřích a v neposlední řadě při jízdě samotné bylo velice příjemné vědět, že se po sešlápnutí brzdového pedálu můžeme spolehnout na vpředu dvoukruhové i vzadu kotoučové brzdy diagonálně propojené, samozřejmě s posilovačem. Motor se choval velice decentě, ochotně se vytáčel do maxima 6000 1/min zvláště při zařazení druhého, třetího a určitě i čtvrtého stupně, což jsme nemohli okusit v plné míře, neboť ručička tachometru se začala velice brzy pohybovat za povoleným českým rychlostní limitem. Předjíždění s Protonem 416 bylo až svádivě snadné. Přesvědčit se o výrobcem udávané maximání rychlosti 187 km/h jsme se v běžném provozu nemohli. Co jsme si však občas s radostí dopřáli, byl sportovnější styl jízdy na silnicích s minimální frekvencí. Při něm se projevila dosti zřetelně úspěšná snaha konstruktérů optimálně sladit výkon motoru s podvozkem, který kvalitně odváděl to, co mu bylo vloženo do vínku - posádku bezproblémově dopravit do zvoleného cíle bez nadbytečných náklonů, vibrací či ostatních rušivých vlivů. K tomu určitě přispělo i nezávislé zavěšení všech kol: předních na vzpěrách McPherson doplněným příčným stabilizátorem, a zadní nápravy uchycené na dvou příčných ramenech a podélném táhlu a odpružené vinutými pružinami s tlumičem pérování a doplněné také příčným stabilizátorem.
Pětidveřový liftback o celkové délce 4270 mm, který jsme testovali, je sice o 90 mm kratší než sedan, ale jeho zavazadlový prostor má při nesklopených zadních sedadlech objem 385 litrů. To znamená, že bychom se s ním bez obav vydali i na dovolenou, protože do kufru bychom si mohli klidně přibalit i některé maličkosti hodně zpříjemňující plánované dny odpočinku. Trasu bychom volili dálnicemi, kde se vybírá mýtné třeba už po několika desítkách kilometrů, protože ovládání předních oken by umožňovalo jeho pohodlné placení. Abychom dojeli do cíle i zpět domů čerství a nerozlámaní, o společnost můžeme požádat spolujezdce naprosto rozdílné postavy, protože o jeho i naše pohodlí při střídavém pobytu za volantem by se postarala výškově nastavitelná sedačka řidiče. Příjemnou hudbu a cenné informace během jízdy by zajišťovalo rádio se šesti zabudovanými reproduktory.
Cena v době testu činila 488 400,- Kč