Porsche Boxter 1996 - nový model
Rekordně krátkou dobu, přesně 42 měsíců, trval inženýrům z Zuffenhausenu vývoj nového roadsteru Porsche Boxster.
Protože je veřejným tajemstvím, že konstruktéři pracovali také na nové generaci modelu 911, jenž by měla spatřit světlo světa už příští rok, premiéra Porsche Boxster byla sledována zvlášť pečlivě. Dala navíc alespoň částečnou odpověď na otázku, s jakými modely vstoupí zuffenhausenská automobilka do 21. století. Úplně nová karoserie s rekordně nízkým součinitelem odporu vzduchu v této kategorii cx = 0,31 dává na první pohled najevo, s kým máme tu čest - je to porsche každým coulem. Už nyní lze říci, že jde o další nadčasovou kreaci, která s občasnými úpravami může klidně přežít několik desetiletí, podobně jako se to podařilo devětsetjedenáctce.
Téměř klasický roadster (do opravdové klasiky mu chybí odnímatelné přední sklo) znamená návrat k automobilové sportovní vlně padesátých let. Rozdíl je pouze v tom, že se využívá nejmodernější technika devadesátých let. Elektricky ovládaná stahovací střecha (její nasazení nebo sklopení trvá pouhých dvanáct sekund), airbagy pro řidiče i spolujezdce, dokonalý audiosystém, klimatizace, brzdy vybavené ABS a na přání samočinná sekvenční převodovka Tiptronic značně vzdálily Boxster od jeho legendárního předchůdce, Spideru 356. Pouze radost a požitek z jízdy zůstaly úplně stejné. Teď se ovšem odehrávají ve větším pohodlí a bezpečí.
Překvapení se skrývá v prostoru za sedadly. Šestiválcový plochý motor se čtyřventilovou technikou je zcela v duchu tradice značky, ale kapalinové chlazení je u klasických vozů Porsche novinkou. Je patrné, že po půlstoletí se zuffenhausenská automobilka pomalu, ale jistě loučí se vzduchem chlazenými motory, které se dostaly na samou hranici svých konstrukčních a výkonnostních možností.
Uložení pohonné jednotky před zadní nápravou je naopak po více než čtyřiceti letech návratem k původní koncepci, s jakou dobýval vavříny například Spyder 550. Z pohledu řidiče znamená toto řešení především podstatné zlepšení jízních vlastností. Navíc se lidé od Porsche netají tím, že současný dvaapůllitrový šestiválec není posledním slovem a že se v Boxsteru brzy objeví jiný silák (hovoří se o třílitru s výkonem kolem 220 kW). První zkušeností z jízdy naznačují, že vůz takový pohon snese bez nejvetších potíží. Nezanedbatelná není ani skutečnost, že díky uložení motoru uprostřed vozu má posádka k dispozici dva zavazadlové prostor o celkovém objemu 260 litrů. Modelem Boxster se automobilka Porsche vrátila ke svým kořenům. Tedy do doby, kdy nabízela relativně dostupné vozy, jejichž jediným posláním byla čistá radost z jízdy.
Cena v době testu činila 1 728 717,- Kč