Porsche 924 1979
Právě tohle jsou největší mýty a nejčastější nelichotivé poznámky automobilové veřejnosti na adresu tohoto mimořádně nadčasového auta. A do značné míry mají tyto věty pravdivý základ.
Projekt Porsche 924 skutečně vznikl na objednávku koncernu VW, jenže ekonomická situace v sedmdesátých letech VW nedovolila zrealizovat výrobu skutečně sportovního auta. VW se spokojilo se zahájením výroby kupé Scirocco na podvozkové platformě VW Golf 1. generace, a ladem ležícího projektu sportovního vozu se samostatně ujal Porsche AG, který vývoj dokončil. Při zahájení prodeje stál model 924 47.000 marek, což byla cena mnohem dostupnější pro širší okruh zájemců než Porsche 911 za 74.000 marek. Za podobné peníze jako 924 s dvoulitrovým motorem však byl v roce 1979 dostupný také BMW 628 CSi a Toyota Cellica stála jen 18.700 marek. Prodejní výsledky Porsche 924 ale jasně ukazují, že model byl navzdory vyšší ceně hitem výrobce ze Stuttgartu.
Porsche 924 stejně jako většina automobilové výroby v tehdejší SRN těžilo z rozsáhlé unifikace dílů, proto pod kapotou najdeme skutečně motor z VW LT a AUDI 100, který však Porsche přepracoval a z původních 85 kW jej vyladil na sériových 92 kW. To vše jen změnou hlavy motoru, zapalování a časování osmi ventilů. Spolehlivost a životnost tohoto pružného agregátu je příkladná i po 30 letech provozu. Později uvedené provedení 924 Turbo pak disponovalo 125 kW a v 924 S se od roku 1985 objevil modernější motor z 944. V interiéru najdeme prvky VDO, téměř monopolního výrobce elektropříslušenství a přístrojů. Volant, sedadla i zpětná zrcátka však pocházejí z Porsche 911, elektrická výbava je zčásti převzatá z vozů Mercedes a o spolehlivosti celku svědčí snad nejlépe každodenní provoz desítek vozů Porsche 924.
Podvozek a karoserie to je kapitola sama pro sebe a z tohoto pohledu je 924 čistokrevné Porsche. I přes nepřehnaný výkon základního motoru je jízda vlásenkovými zatáčkami zážitkem i dnes. Auto dokonale sedí díky rozložení hmotnosti 50/50, hlavní hmoty nad nápravami udržují směrovou stabilitu auta, a pohon transaxle se stará o mimořádnou stabilitu karoserie. Když vás „přezávodí“ moderní auto s turbodieselem na rovince, v zatáčkách vás má hned v závěsu. Pokud vydýcháte pohled na cestu z výšky cca metr nad zemí, protáhnete se okolo překvapeného “závodníka“, ukažte mu pohledný zadek 924 a nechte ho poslechnout si zvuk motoru a ochutnat vůni benzinu nezkaženou katalyzátorem.
Karoserie kupé s uspořádáním 2+2 je spíš určená jen pro dva, zadní dětské sedačky integrované do výlisku podlahy jsou určeny pro nepříliš vzrostlé děti do věku 12 let. Rozměrná dvojice dveří vás vpustí do tuhých sedadel, která jsou oddělena rozměrným středovým tunelem. Pod ním je uložena centrální roura s transaxle hřídelem, přenášejícím výkon od motoru na vzadu uloženou převodovku. Od začátku výroby je karoserie plně pozinkovaná a koroze se i po 30 letech objevuje sporadicky – hlavně v exponovaných spojích nosníků a u havarovaných vozidel na opravovaných nosných částech skeletu.
Skvělé proporce karoserie s dlouhou přídí a rozměrnou prosklenou zádí podtrhují sportovního duch vozu, štíhlá karoserie typu 924 má svůj jasný původ v designu přelomu 60. a 70. let. Pozdější úpravy na typu 944 s rozšířenými blatníky a nápravami přispěly jízdním vlastnostem, skelet zůstal zachován i pro poslední čtyřválcový transaxle model 968 z roku 1991.
Skutečnou slabinou auta není motor, ale brzdy. I ty jsou unifikovány, přední plné kotouče jsou rozměrově shodné s Golfem I, na zadních kolech jsou doplněny bubnovými brzdami původně z VW Brouk, a tak mají s 1080kg těžkým autem skutečně hodně práce. I přes přepracované brzdové třmeny jsou tyto brzdy schopny bezpečně zastavit auto jen pokud jsou v dokonalém stavu, seřízeny, a pokud díly měníte při opotřebení podle předpisu výrobce. Pokud tato pravidla budete dodržovat a jezdit hlavou, je málo pravděpodobné že budete nuceni měnit přední panely karoserie. Výhodou je, že brzdy neztrácejí účinnost při dlouhodobém zatížení. Pozdější verze Porsche 924S převzala techniku z modelu 944, a právě zvýšená účinnost brzd je asi největším přínosem výkonnějšího modelu.