Peugeot 406 1.8i 16V 1996 - TEST
Nejnovější přírůstek do rodiny vozů značky Peugeot, model 406, představuje skutečně vítané kvalitativní obohacení nabídky osobních automobilů střední třídy.
Peugeotu 406 přiřkla mezinárodní porota novinářů v soutěži Vůz roku 1996 druhé místo, přičemž bodový odstup od vítězného Fiatu Bravo/Brava byl neobyčejně těsný. Proto jsme uvítali možnost podrobit tento nový model redakčnímu testu. Současná nabídka Peugeotu zahrnuje čtyřistašestku ve čtyřech verzích se zážehovými motory 1.8 a 2.0, jakož i dvojicí dieselů 1.9 a 2.1. Navíc si zákazník může vybrat v zásadě ze čtyř úrovní výbavy SL, ST a SV. Z této poměrně pestré palety absolvoval redakční zkoušky Peugeot 406 se shodným zážehovým motorem 1.8 l/81 kW, který se u nás prodává ve dvou dtupních výbavy SL nebo ST.
Francouzským automobilům všeobecně nelze upřít zvláštní půvab, spojený s decentní elegancí, což platí také pro vozy značky Peugeot, na jejichž stylingu se v úzké spolupráci továrních designerů již léta podílí studio Pininfarina. Karoserie 406-ky má jemně tvarovanou příď s nezvykle úzkou maskou chladiče, doplněnou o naopak rozměrný znak automobilky Peugeotu, chromovaného lva. Další projev zviditelnění značky i zvýšení její identity lze nalézt také na zadní stěně zavazadlového víka, vyznačující se jinak ostrou horní hranou a zajímavým prolomením uprostřed. Přesto se ale záď nového modelu může leckomu zdát zvláště v porovnání se skutečně dynamicky tvarovanou přídí poněkud nudná, neboť vyhlíží značně mohutně. To ale není na škodu, neboť díky tomu peugeot 406 disponuje s ohledem na danou třídu dostatečně objemným a hlubokým zavazadlovým prostorem. Základních 430 litrů lze zvětšit sklopením zadních sedadel, která jsou dělená v poměru 40:60 a mají kromě vyklápěcí střední loketní opěrky dokonce otvor pro přepravu lyží.
Prostornost je také charakteristickým znakem interiéru, což je patrné například díky poměrně široké přístrojové desce. Její umělohmotný povrch sice jen částečně imituje kůži, ale zato se vyznačuje neotřelými tvary a přehledností. Všechny ovládací prvky jsou plně v dosahu řidiče a velmi pohodlná byla zejména regulace soustavy větrání a topení, mimochodem velmi účinné, pomocí posuvného nastavovače intenzity na středové konzole. Naopak zapínání hlavních světel mezikroužkem na levém sdruženém ovladači by mohlo být řešeno lépe. Komfortněji vybavená verze ST s motorem 1.8 16V má vedle dobře čitelného rychloměru standardně otáčkoměr a nad středovou konzolou digitální ukazatel času, ve vozech s nejnižší úrovní výbavy SL nahrazují otáčkoměr velké hodiny s ručičkovým číselníkem. U automobilu dané třídy, zvláště když jej pohání zážehový motor, by však jistě bylo možné dosáhnout úspory jiným způsobem. Čtyřistašestka má standardně airbag pro řidiče, ale vak pro spolujezdce je za příplatek. V této souvislosi si zaslouží ocenění skutečnost, že i po montáži druhého airbagu zbylo na přístrojové desce místo na překvapivě objemnou uzamykatelnou skříňku. Další odkládací prostory jsou ve výplních předních dveří. Pokud jde o bohatost výbavy, již základní stupeň SL standardně obsahuje například elektrické ovládání předních bočních oken a centrální zamykání s dálkovým ovládáním pomocí infračerveného paprsku. Majitelé vozů ST najdou navíc kromě již zmíněného otáčkoměru a digitálních hodin ještě kupříkladu okrasnou dřevěnou lištu na přístrojové desce i výškově nastavitelný sedák řidiče či elektricky vyhřívaná přední sedadla. Tato výbava zahrnuje také bezpečnostní systém kódování spouštění motoru, který se ale do vozů montuje až od února 1996. Proto jsme jeho funkci nemohli ověřit. 406 lze samozřejmě za příplatek obohatit o další příslušenství, které přispěje zejména ke zvýšení komfortu cestování.
To, že Peugeot 406 bezesporu náleží do nové generace osobních automobilů, je zřejmé také už po spuštění motoru, v případě našeho testu - zážehového čtyřválce 1.8 se čtyřventilovou technikou. Jeho zásluhou je vůz nejen překvapivě tichý, ale také poměrně živý a slušně akceleruje. Díky značné pružnosti uvedené pohonné jednotky se pohodlnější řidič nemusí obtěžovat častým řazením, byť pětistupňová mechanická převodovka plní svou funkci velmi dobře. Její krátká řadící páka je optimálně ergonomicky umístěna a přestože má její hlavice jednoduchý kuželový tvar, dobře padne do ruky. Ovládání čtyřistašestky nečiní žádné problémy a zásluhu na tom má účinný posilovač řízení, který však pracuje s konstantním účinkem. Za zmínku stojí také příjemné a nezáludné jízdní vlastnosti, což bylo mimochodem jedním z cílů konstruktérů Peugeotu 406. Zejména nová zadní víceprvková náprava přispívá velkou měrou ke stabilitě vozu i při rychlejším průjezdu ostřejšími zatáčkami. Pérování je přitom ale dostatečně komfortní i při přejezdu nejrůznějších nerovností, kterých lze na našich silnicích nalézt přebytek. Provozní brzdy jsou pro čtyřistašestku s celkovou hmotností 1875 kg plně dostatečné a nelze jim tudíž nic vytknout.
Model 406 se zážehovým čtyřválcem 1,8 16V představuje nesporně silnou kartu Peugeotu nejen na evropském, ale i českém trhu. Přispívají tomu především relativně příznivé základní ceny 569 862 Kč s nejnižší výbavou SL a 629 032 Kč za ST. Výrobcem deklarovanýá spotřeba 7,4 l odpovídala i našemu testu.
Cena v době testu činila 569 862,- Kč
Komentáře
Přehled komentářů
Podle mě je na naše silnice lepší 406, protože je měkčí než octavia. Jinak octavie žerou málo, to se ví, ale řekl bych tak max o 0,5 l/100 km a to neni tak důležitý, jako to, že za octavii dáš o pár desítek tisíc víc, protože si fakt držej cenu. Pokud chceš takhle staré auto na pár let, tak nemá cenu investovat hodně. Peugeot ti poslouží dobře a vypadá podle mě líp, ale to už je o vkusu. Jak jsem řekl, octavia je dobré auto, ale je drahé. Jinak od roku 2002 se dělal peugeot 406 se systémem multiplex. To znamená, že páčky pod volantem jsou placaté jako u 307 a 206-tky. Myslim tim ty druhé páčky a ne ty na stěrače atd. Jinak tyto modely již také žerou trochu víc, kvůli emisní normě a FAP filtru atd. Nejlepší modely jsou 1999-2001. Nový model (facelift) se totiž začal vyrábět zhruba od druhé poloviny roku 99, a to končila výroba starého modelu. Jinak dobrej Peugeot se v pohodě pořídí do 100 000kč a má i pravou servisku.
Peugeot 406
(majzlik08, 16. 4. 2011 13:36)