Nissan Teranno II 2.4 Freeway Wagon 1996 - TEST
Terrano II v komfortním provedení Freeway představuje neobyčejně zdařilý kompromis mezi strohými terénními a běžnými cestovními automobily.
Nissan uvedl svůj model Terrano II jako civilizovaný doplněk terénního Patrolu na trh v zimě 1993. Spojil přitom síly s Fordem, jenž téměř shodný vůz prodává pod jménem Maverick. Terrano II se vyrábí v barcelonském závodě Nissan Motor Ibérica ve dvou provedeních. Jednak je to Hard Top s rozvorem 2450 mm a třídveřovou karoserií s pěti dveřmi. Konstruktéři Nissanu zvětšili jeho rozvor na 2650 mm a navíc prodloužili kabinu v zadní části tak, aby pojala až sedm osob. Jinak si tato verze zachovává stylistické rysy svého menšího sourozence. K pohonu slouží buď turbodiesel 2,7 l/73,6 kW, nebo výkonnější zážehový řadový čtyřválec 2,4 l/91 kW s atmosférickým plněním. Nissan se rozhodl vyjít vstříc nejnáročnějším zákazníkům a připravil akční model Terrano II Freeway. Vůz se proto vyznačuje velkorysou standardní výbavou zahrnující snad vše, co zvyšuje jízdní komfort a bezpečnost. Ze čtyř možných kombinací rozvorů a motorů se testu podrobila dlouhá verze Terrano II 2,4 Freeway Wagon.
Již základní provedení Terrana II se honosilo majestátním vzhledem a kultivovaností. Bylo to vozidlo, jež nabízí víc než pouze bezproblémovou jízdu v obtížném terénu. U akčního modelu Freeway Nissan stylisticky podpořil sounáležitost Terrana II s kategorií off-road. Dává to na první pohled dostatečně najevo řada doplňků, jako jsou například mohutný ochranný rám s pochromovaných trubek před maskou chladiče či nástupní plošinky pod dveřmi mezi přední a zadní nápravou. Na karoserii samozřejmě nechybí ani nápis Freeway Limited Edition, jenž nenechá nikoho pochybovat o výlučnosti tohoto exempláře Terrana II. Interiérem s textilním čalouněním v decentních a pečlivě sladěných odstínech se model Freeway naopak blíží cestovním vozům. Standardní výbava tohoto akčního provedení má v porovnání s běžnou SLX řadu atraktivních prvků navíc. Jsou to například airbag pro řidiče, klimatizace či kola s litými disky a impozantními pneumatikymi 235/75 R 15 místo původních 215/80 R 15. Freeway nabízí svému majiteli větší pohodlí také například elektrickým ovládáním oken v bočních dveřích a ovládáním vnějších zpětných zrcátek, která stojí za ocenění svou obzvláštní rozměrností. Ta umožňuje poskytnout takový obraz o dědní za vozidlem, že to do značné míry nahrazuje zhoršený výhled vnitřním středovým zrcátkem, přičemž hlavní překážkou kupodivu není náhradní kolo na zádi. Palubní deskou s přehledně uspořádanými přístroji se Terrano II víceméně neliší od standardu běžných osobních vozů. Středová konzola sestává ze dvou částí, což si vyžádala nevelká páka řazení pohonu všech kol a současně dvoustupňové pomocné převodovky. Nalézá se vlevo od páky řazení pětistupňové mechanické převodovky. Horní sekce obsahuje prvky ovládání poměrně výkonné klimatizace a příplatkové audiosoupravy se čtyřmi reproduktory, které jsou však ve standardní výbavě. Výškově stavitelný volant se díky koženému potahu dobře drží v rukou, což dokonale prověřilo zejména překovánání příčných terénních překážek. Řidič si může přizpůsobit sedadlo přesně podle své postavy, neboť kromě běžného seřízení vzdálenosti od prvků řízení vozu a sklonu opěradla lze nastavit optimální výšku sedáku i tuhost bederní opěrky. Terrano II Freeway Wagon má tři řady sedadel, avšak poslední z nich je čalouněná lavice a ta pochopitelně neposkytuje tolik pohodlí jako ostatní místa. Navíc značně omezuje zavazadlový prostor, jehož základní objem činí pouze 115 litrů. Lavici ovšem lze pomocí promyšleného mechanismu s plynovou vzpěrou lehce složit těsně k opěradlům předchozí řady sedadel, která jsou také sklápěcí. Pokud se tedy uživatel spokojí jen s místy pro řidiče a jeho spolujezdce, vůz mu poskytně navýsost objemný zavazadlový prostro 1,9 kubíku.
Také za volantem akčního modelu freeway se řidič cítí téměř jako v běžném osobním automobilu. Díky zvýšenému posazu však má lepší přehled o situaci kolem vozu. Kapota motorového prostoru je strmě tvarovaná, takže nebrání ve výhledu dopředu. To přijde vhod zejména při parkovacích manévrech, které navíc značně usnadňuje účinný posilovač řízení. Na druhé straně je však obtížné uhlídat prostor za zádí rozměrného Terrana II. Zážehový čtyřválec 2,4 s tříventilovou technikou je poměrně pružný a dostatečně výkonný, avšak vzhledem k pohotovostní hmotnosti vozu 1760 kg a užitenému zatížení 820 kg od něj nelze očekávat nějaké zázraky. Motor doplňuje pětistupňová mechanická převodovka, jejíž ovládání je přesné a pohodlné. Snad jen řadicí páka by mohla být o poznání delší. Ani volba pohonu 4x2 či 4x4 s nebo bez redukce nečiní žádné problémy. Je však nutné mít na paměti, že po přepnutí z pohonu všech kol na pohon pouze zadní nápravy se musí souvnutím vozu o cca 1,5 metru uvolnit volnoběžné středy předních kol. Podvozek má vzhledem k terénně-silničnímu charakteru tohoto modelu optimálně naladěné pérování, a proto se Terrano II neřadí při jízdě po upravených komunikacích ke skokanům. Vzhledem k jeho hmotnostním parametrům a jízdním výkonům lze brzdy považovat za přiměřeně účinné.
Nissan Terrano II 2,4 Freeway Wagon vyhoví většině požadavků potenciálních zákazníků na zajímavě vyhlížející a komfortní vůz, jenž se svou stoupavostí 43,5 stupně, bočním náklom 48 stupňů a brodivostí 450 mm nebojí obtížného terénu. Spotřeba paliva, která podle továrních údajů činí v průměru 11,4 litru bezolovnatého menzinu na 100 km, je poměrně realistická.
Cena v době testu činila 966 000,- Kč