Nissan Almera GTi 1996 - TEST
V japonsku vyráběný Nissan Almera, určený zvlášt pro evropské zákazníky, se dočkal své nejsilnější verze v provedení GTi.
Almera, přestavená loni na podzim, byla od začátku své kariéry k mání s dvou- nebo tříprostorovou karoserií, dvěma zážehovými a jedním vznětovým motorem. Ti, kteří v modelové nabídce postrádali sportovněji laděnou alternativu, se s příchodem varianty GTi konečně dočkali. O ambicích dravce nižší střední třídy hovoří především údaje o použitém čtyřválcovém dvoulitru, známím ji z Primery GT a sportovního kupé 200 SX: největší výkon 105 kW a točivý moment 178 N.m při 4800 1/min.
Vzhledově se nedravější z Almer liší od ostatních především výhradně třídveřovou karoserií. Již usedlejší vozy této modelové řady jsou robustně stavěné, GTi však navíc zdůrazňuje svoji sílu osobitými doplňky ve standardní výbavě. Přední světlomety, připomínající sešikmené oči ostříže, vzhledově doplňuje rozměrný nárazník s černým límcem. Mohutný střešní spoiler zase evokuje našechrané perutě orla. Díky složité konstrukci zadní nápravy typu Multi-link a upravenému pérování zvládá vyhýbací manévry stejně dobře jako prudké obraty. Mezi další důležité prvky ovlivňující vlastnosti Almery GTi patří nízkoprofilové pneumatiky 195/55 R 15 a zvětšné kotoučové brzdy, vpředu s vnitřním chazením, samozřejmě doplněné o ABS. Co by však byl dynamický vzhled nebo upravená podvozek bez pořádného motoru. Jeho nejdůležitější údaje již byly zmíněny, proto se podívejme na výkonové parametry: největší rychlost dosahuje hodnoty 210 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h proběhne za 8,2 s. Přitom podle nové metodiky ES činí kombinovaná spotřeba paliva rozumných 8,6 litru na 100 km.
Tak jako dokže být na silnici velmi dravá, Amlera GTi v interiéru svého sokolníka jeho čtyři přátele přímo hýčká. Cestující vpředu mají k dispozici výrazně tvarovaná sportovní sedadla a dva airbagy. Řidičův jistě příjemný pocit z jízdy umocňují kůží čalouněný věnec výškově stavitelného volantu, hlavice řadicí páky i rukojeť parkovací brzdy. Ovladatelnost vozu dále zlepšuje posilovač řízení s progresivní charakteristikou, jehož účinek s rostoucími otáčkami motoru plynule klesá. Špičkové provedení Almery zdůrazňuje rovněž vyspělá audiosouprava s šesti reproduktory, přičemž další prvky výbavy, jako například klimatizace, samozřejmě závisejí na provedení pro konkrétní trh. V České republice zatím není Nissan Almera GTi k mání, avšak lze předpokládat, že se na našem trhu brzy objeví.
Cena v době testu nebyla známa.