Nissan Almera 2.0d GX 1996 - TEST
Poté, co jsme měli možnost vybrat si k testu z široké palety Nissanu Almera, stala se předmětem redakčního testu nejslabší úsporná verze s označením 2.0d GX.
Nissan ČR nabízí svůj nejmladší přírůstek do segmentu nižší střední třídy - Almeru - s dvěma zážehovými motory 1.4 l/64 kW a 1.6 l/73 kW a jedním atmosferickým naftovým 2.0 l/55 kW. K těmto pohonným jednotkám má zákazník na výběr tři druhy karoserií: dvouprostorovou s třemi nebo pěti dveřmi a čtyřdveřový sedan. Jak je patrné z fotografíí, našemu testu se podrobil pětidveřový hatchback.
Přestože na karoserii prakticky nenajdete ostrou hranu, celý automobil působí hranatě a robustně. O to však konstruktérům Nissanu zřejmě šlo: nabídnout solidní vůz v nevtíravém stylu, který spíš než okázalou povrchní krásu nabízí kvalitu a spolehlivost ve všech směrech. Značnou vlnu ohlasů vzbudilo řešení zadní partie právě u pětidveřového karosářského provedení. Třetí boční okno nepůsobí příliš harmonickým dojmem, jak jsme si však ověřili, plní dobře svůj účel a je jím dobrý výhled. Také interiér a obzvláště pak přístrojová deska působí mohutně, což dokresluje i tvar volantu s příplatkovým airbagem. Uspořádání vnitřku vzbuzuje pocit, že cestujete vozem o třídu výš. To podtrhuje dostatek prostoru na všech sedadlech, objemný zavazadlový prostor a výbava. Již v základní ceně nabízí kupříkladu kontrolku otevřených dveří, elektricky ovládaná vnější zpětná zrcátka, příjemný posilovač řízení či centrální zamykání. Pod dnem zavazadelníku se překvapivě nachází plnohodnotná rezerva, jak jsme se při výměně propíchnuté pneumatiky mohli prakticky přesvědčit.
Co se týče pocitů z jízdy s bručivou almerou, čtyřválcový vznětový motor nás ani nezklamal, ale ani nepřekvapil. V nižších otáčkách bylo znát klapavé dunění dvoulitru a řadicí páka se dost chvěla. Známou vlastností vznětových motorů je značný točivý moment v nizkých otáčkách, který s přibývajícími otáčkami rychle ubývá. Almeře docházel dech přibližně při 2500 1/min, což vyžadovalo častější řazení. Také relativně větší hlučnost - i přes akusticky izolovaný motorový prostor - nutila řidiče buď zvýšit hlasitost výborného příplatkového rádia Sony, anebo přeřadit na vyšší rychlostní stupeň. V druhém případě však byla dynamika ta tam.
Podvozek Nissanu Almera je oproti ostatním vozům této kategorie řešený netradičně. Vpředu jsou sice klasická příčná ramena a vzpěry McPherson, vzadu ale našla uplatnění originální náprava Multi-link. Její hlavní předností je při propérování stálý styk celé plochy pneumatiky s vozovkou. Pérování je tvrdší, díky dlouhému rozvoru však nabízí i dostatek komfortu. technicky propracovaná zadní náprava je znát, vůz se chová zvláště na nerovnostech a v zatáčce velmi přesvědčivě a neodskakuje. Velký rozvor samosebou způsobuje nedotáčivost, jízdní vlastnosti jsou ale bezpečné. Při trhavém brzdění v zatáčce i jízdě po sněhu a ledu se almera chovala podstatně lépe než některé větší vozy. Pouze manévrovatelnost je horší kvůli menšímu rejdu.
Přes nenápadný vzhled jde o sympatický automobil, jehož kvality využije třeba vícečlenná rodina. Té snad nebude vadit hlučnost a horší dynamika vznětového motoru, ale ocení jeho hospodárnost i prostornou karoserii a bezpečné jízdní vlastnosti.
Cena v době testu činila 450 000,- Kč