Nissan Almera 1.4 Invitation 1997 - TEST
Sedan Nissan Almera je na první pohled nenápadný vůz. Teprve po delším jezdění dokáže řidič s vícečlennou rodinou ocenit jeho kvality, v našem případě podtržené velmi zajímavou cenou modelu Invitation.
Oblíbený vůz nižší střední třídy Nissan Almera se na našich stránkách již objevil. Již dopředu však můžeme prozradit, že z pestré nabídky almer na českém trhu je pro čtyřčlennou rodinu nejvhodnější sedan se motorem 1.4, protože poskytuje dostatek prostoru a příznivé pořizovací i provozní náklady.
Design sedanu Nissan Almera je střídmý, přesto mu nechybí elegance. Ta je dána především dobře vyváženými proporcemi s krátkou a vysokou zádí, která vozu dodává dospělejší vzhled. Hodnotně působí rovněž v barvě karoserie lakované nárazníky, kterým nechybí praktické černé lišty. Dobré dílenské zpracování přispívá k absenci různých rušivých zvuků. Za pozornost jistě stojí také šířka automobilu 1690 mm, z níž těží především prostor pro cestující. Navíc opěradla předních sedadel jsou nebývale daleko od prostředního střešního sloupku, což nevyvolává pocit stísněnosti. Díky dozadu protažené střeše je dostatek místa pro hlavu i na zadních sedadlech. Ta jsou, stejně jako přední, poněkud měkčí. Vzhledem k rodinnému zaměření vozu nám ani nevadilo jejich nepříliš výrazné boční vedení Matně černé plasty na přístrojové desce, na rozdíl od těch, které najdeme v některých asijských vozech nižší střední třídy, jsou příjemně poddajné a drnčení nebo rezonance je jim cizí. Vysoká řadicí páka příliš nevyniká tvarem, zato se s ní snadno a přesně zachází. Pochvalu zaslouží také volant, ačkoliv má jeho věnec poněkud užší průměr. Ve výbavě nechybí airbag ani posilovač řízení. Za zmínku stojí nečekaně příznivý rejd předních kol.
To nejlepší má přijít na konec, a proto u Nissanu Almera na závěr hodnotíme pohonné ústrojí a podvozek. Motor o skromném objemu 1.4 l vyvine největší výkon plných 64 kW, což je pro vůz s pohotovostní hmotností 1040 kg víc než dost. Agregát je však také dostatečně pružný, a tak ani jízda s plně naloženým automobilem nevyžaduje časté řazení. Příjemně nás překvapila spotřeba paliva, protože ve městě nepřekročila 7litrovou hranici a při klidné jízdě mimo aglomerace se pohybovala do 6 l/100 km. Co se týče podvozku, největší zážitek čeká na řidiče při dynamické jízdě, ačkoliv je to tak trochu proti filozofii tohoto vozu. Jestliže tedy zrovna nevezete rodinu na chatu, nic vám nebrání v tom, abyste si vychutnali zatáčkovitou pasáž. Teprve tam se totiž projeví všechny klady zadní nápravmy multi-link, její mnohdy až neuvěřitelně poslušné a klidné chování. Přitom o nějakém sportovně naladěném pérování nemůže být ani řeč, naopak jízda je i pří nízkém vytížení pohodlná a plavná.
Pestrou standradní výbavou s airbagem, posilovačem řízení, imobilizérem, elektricky ovladatelnými zrcátky a centrálním zamykáním, příkladným dílenským zpracováním, výkonným motorem a prvotřídními jízdními vlastnostmi tak Nissan Almrea 1.4 patří v nižší střední třídě na nejvyšší příčky. Snad jedinou výraznou výtku máme k ABS, neboť to se do thoto akčního provedení nedodává ani za příplatek.
Cena v době testu činila 369 000,- Kč