Mitsubishi Carisma Sedan 1996 - nový model
Japonská automobilka se třemi drahokami ve znaku se snaží okouzlit zákazníky na starém kontinentu čtyřdveřovou alternativou k hatchbacku Carisma.
Mitsubishi Carisma se představilo v minulém roce coby pětidveřový hatchback, který vznikal jako automobil střední třídy určený speciálně pro evropské zákazníky. Zároveň je Carisma výsledkem spolupráce s Volvem, s jehož modelem S40 sdílí podlahovou plošinu i výrobní závod v Nizozemí. Jinak se ovšem jedná o zcela svébytný vůz, co se týče designu a konstrukce karoserie i provedení interiéru.
Aby posílilo své řady v boji o zákazníka, představilo Mitsubishi na letošním pařížském autosalonu čtyřdveřovou variantu. Zatímco nápadná vysoká záď u hatchbacku je tvarově zcela originální, u decentněji řešeného sedanu lze vypozorovat značnou podobnost především s tříprostorovým Lancerem. A tak při pohledu zezadu působí sedan o poznání méně charismaticky než zepředu. To však bylo zřejmě záměrem autorů tohoto vozu. Podle marketingových průzkumů budou největší část zákazníků tvořit třicátníci až čtyřicátníci, kteří si spíše potrpí na serióznost a vysokou užitnou hodnotu než přehnané jízdní výkony či křiklavé tvary. Jednoduché křivky ovšem značnou měrou přispěly k velmi dobrému součiniteli čelního odporu vzduchu cx = 0,29. Oproti hatchbacku nabízí sedan dále lepší výhled dozadu a díky užšímu střešnímu sloupku C i menší součet mrtvých úhlů.
Tříprostorová Carisma převzala od staršího sourozence kompletní podvozek a interiér, se svojí troškou do mlýna však přispěla novým přeplňovaným vznětovým čtyřválcem 1,9 l/66 kW s chladičem stlačeného vzduchu. Jeho základem je agregát od Renaultu, který si inženýři od Mitsubishi vzali na paškál. S elektronickou řídící jednotkou ECU mu dodali více vitality v nejčastěji používaném spektru otáček 2000 až 3000 1/min. Točivý moment tak vrcholí hodnotou 176 N.m již při 2250 1/min. Doplňme, že nabídku motorů dále tvoří čtyřválce 1,6 l/66 kW až 1,8 l/103 kW. Kromě zmíněného dieselu mohou mít všechny agregáty místo pětistupňové mechanické čtyřstupňovou samočinnou převodovku INVECS-II s inteligentním adaptabilním systémem. Ten volí frekvenci změn rychlostí podle naturelu a aktuální nálady řidiče. Podle stylu zacházení s pedály plynu a brzdy se zařízení po nějakou dobu učí a posléze kupříkladu u často brzdícího řidiče při jízdě z kopce samočinné podřazuje.
Cena v době testu nebyla známa.