Mitsubishi Carisma 1800 GLX Automatic 1996 - TEST
Chce-li dnes proniknout Japonec přímo do evropské nižší střední třídy osobních automobilů, musí proto mnoho udělat.
Jednou z osvědčených metod, jak se dostat na chráněné cizí trhy, je navázání spolupráce s některou z tamních automobilek. Proto firma Mitsubishi spojila své síly s renomovaným partnerem ze starého kontinentu, konkrétně Volvem. Carismu začali společně montovat v bývalé továrně Dafu v holandském Bornu. Bude jistě zajímavé sledovat, zda-li jim tato taktika vyjde a jestli se tím tento zajímavý vůz snadněji dostane k evropským zájemcům. Má proto ostatně některé předpoklady. Předně je vyvinut speciálně pro evropský trh a za druhé, automobilka Mitsubishi zvolila svým novým modelem Carisma zlatou střední cestu pokud jde o cenu vozu, výkon motoru, design a vybavení.
Vnější tvary karoserie automobilu Mitsubishi Carisma jsou obdobné jako u vozu Opel Vectra. Uvnitř však Japonec z Holandska nabízí mnohem méně místa nejen pro posádku, ale i zavazadla. Objem zavazadlového prostoru je 430 litrů. Za praktické lze snad považovat výklopné zadní víko, které však zase díky výšce vozu způsobuje značné problémy při parkování. Z carismy je totiž výhled jako z průzoru tanku. Sedadla jsou pohodlná, velmi dobře zpracovaná, s příjemnými potahy. Pod kapotou vozu Carisma se skrývá řadový čtyřválec o zdvihovém objmeu 1,8 litru a výkonu 85 kW, stejný jako v modelech Lancer a Galant. Jde o příjemného, tichého a nenápadného japonského úředníčka se zvláštním temperamentem. Motor je uložen na speciálních tlumicích blocích, takže se do skeletu vozu nepřenášejí téměř žádné vibrace. Nová je rovněž samoučící se samočinná čtyřstupňová převodovka, jejíž program se přizpůsobuje řidičovu stylu. Bohužel nepracuje vždy tak měkce, jak by si člověk přál. Při redakčním testu vozu Mitsubishi carisma byla naměřena průměrná spotřeba 9.4 litru beolovnatého benzínu na 100 kilometrů.
Podvozek je stejně nenápadný jako celá Carisma. Pokud se řidič ocitne v zatáčce rychleji, než by bylo záhodno, nebude překvapen žádnou neočekávanou situací, vyplývající z jízdního chování vozu. Carisma totiž sedí na vozovce perfektně, k čemuž nemalou měrou přispívá přesné řízení. Snad jen pérování by mohlo být při jízdě po městě a při kratších příčných rázech vláčnější. Dokonce i cenou se snaží Mitsubishi Carisma přiblížit evropskému standardu. Pokud jde o bezpečnost, předběhl tento vůz mnohé konkurenty, včetně vectry. I délka záruční doby ukazuje, že se jedná o typického Japonce - celé tři roky nebo ujetí sta tisíc kilometrů!
Hodnocení Mitsubishi Carisma 1800 GLX Automatic by podle školní klasifikační stupnice základní školy vypadalo následovně: design 2-, motor a převodovka 3+, podvozek 3+, cena a náklady 3+. Celkově by tak carisma obdržela průměrnou známku 3+.
Cena v době testu na německém trhu činila 38 190,- DEM