Mercedes-Benz Vito 113 L 1997 - TEST
Rozšířením palety užitkových vozů s možností osobní úpravy o typ Vito učinila automobilka Mercedes-Benz šťastný krok.
Stuttgartská automobilka reagovala na rostoucí poptávku po užitkových vozech a uvedla na náš trh dva modely: Sprinter a nedlouho po něm i menší Vito. A právě s tímto vozem, který nahrazuje původní typ osvědčené řady MB 100, jsme se stručně seznámili. Čeští podnikatelé si automobil, vyráběný ve Španělsku, mohou pořídit ve třech modifikacích: dvoumístný skříňový vůz, kombi pro pět osob či sedmimístný mikrobus. K pohonu Vita si lze vybrat z palety čtyř motorů: jsou to zážehové čtyřválce 2,0 l/95 Kw a 2,3 l/105 kW nebo vznětové jednotky 2,3 l/58 kW resp. 72 kW s přeplňováním turbodmychadlem s chladičem stlačeného vzduchu. Našemu testu jsme podrobili méně výkonné benzinové Vito v provedením pro přepravu sedmi osob.
Na vnějších tvarech 4660 mm dlouhé čtyřdveřové karoserie, opatřené efektním lakem, lze rozpoznat pečlivou práci zkušených designerů. Vytříbenou aerodynamiku dokládá součinitel odporu vzduchu cx = 0,34, což je na vůz užitkového charakteru neobyčejně příznivá hodnota. Přídi Vita dominuje maska chladiče s podélným mřížkováním a chromovaným logem výrobce. Střecha má po celé délce nosič a záď obsahuje vysoko výklopné dveře. Mile nás překvapil poměrně velký úhel otevření bočních dveří. Již při prvním usednutí za čtyřramenný volant, který mimochodem padne skvěle do ruky, jsme si museli dát pozor na poněkud vyšší posaz, než jaký bývá obvykle zvykem. Letmý pohled na přístrojovou desku řidiče ujistí o tom, že výrobce kladl důraz zejména na účelnost. Na středové konzole se pod výdechy účinného systému topení, větrání a klimatizace nachází krátká páka přesného a lehce jdoucího řazení mechanické pětistupňové převodovky. Ačkoliv je její poloha pro většinu řidičů neobvyklá, velmi rychle si na ni zvyknou. Pobyt ve voze nám také zpříjemňovalo kvalitní autorádio Sound 5000. Interiér testovaného Vita s třemi řadami sedadel, vpředu navíc otočnými a výškově nastavitelnými, poskytuje dostatek prostroru až sedmi dospělým osobám. Zejména řidiči vyšších postav si však při jízdě mohou stěžovat na nedostatek místa u kolena pravé nohy. Všestrannost uspořádání vnitřního prostoru testovaného automobilu také snižuje druhá, resp. třetí řada sedadel, které jsou do podlahy vozu pevně ukotveny. Standardní výbava Mercedesu-Benz Vito 113 L obsahuje například airbag pro řidiče, ABS a protiprokluzový systém ABD. Nechybí ani centrální zamykání, elektricky ovládaná boční okna vpředu a vnější zpětná zrcátka. Ocenili jsme možnost vytápět interiér zbytkovým teplem z motoru i po vypnutí zapalování.
Testované Vito poháněl zážehový čtyřválcový řadový motor o zdvihovém objemu 1998 ccm se čtyřventilovou technikou, disponující výkonem 95 kW. Poměrně tichý a kultivovaný běh čtyřválce nás nenutil k častější manipulaci s řadicí pákou. Komfortně nastavený podvozek s přehledem pohlcoval nerovnosti českých silnic a při jízdě po kočičích hlavách se do interiéru výrazněji nepřenášely rušivé hluky. Výjimku představoval pouze vrzající závěs bočních dozadu posuvných dveří. Účinné kotoučové brzdy vždy Vito bezpečně zastavily a průměrná spotřeba bezolovnatého benzinu na 100 km jen mírně přesáhla desetilitrovou hranici.
Cena v době testu činila 1 053 174,- Kč