Mercedes-Benz S 320 1997 - TEST
K bezesporu nejluxusnějším osobním automobilů, které jsme podrobili redakčnímu testu, patřil stuttgartský sedan S 320.
Reprezentativní sedan nejvyšší třídy Mercedes-Benz S 320 se na českém trhu nabízí ve dvou provedeních: s rozvory 3040 mm a 3140 mm, přičemž k jeho pohonu si může zákazník vybrat z palety šesti motorů. Jsou to zážehové šestiválce 2,8 l/142 kW a 3,2 l/170 kW, osmiválce 4,2 l/205 kW a 5,0 l/235 kW i vrcholný dvanáctiválec 6,0 l/290 kW. Zejména příznivcům úsporných vznětových jednotek je určen šestiválcový turbodiesel 3,0 l/130 kW se čtyřventilovou technikou. Z této poměrně široké nabídky motorů jsme našemu testu podrobili sedan se zážehovým šestiválcem 3,2 a kratším rozvorem.
Vnější tvary 5113 mm dlouhé tříprostorové čtyřdveřové karoserie vyvedené v tmavé metalíze působí vskutku okázalým dojmem. Není tedy divu, že v esku jezdí nejen zástupci nejvyššího managementu prosperujících firem, ale také členové vlád nejednoho státu.
Přídi dominují obdélníkové xenonové světlomety a mohutná chromovaná mřížka chladiče, na zádi zaujmou velkoplošné skupinové svítilny. Interiér sedanu je samozřejmě barevně sladěn s karoserií a poskutuje navýsost dostatečný komfort a bezpečnost cestování pěti dospělým osobám. To, že jde o reprezentativní automobil, dokazují například pravou kůží potažená sedadla (přední všestranně nastavitelná), chromované prahové lišty i kliky dveří opatřené hydraulickým dovíráním, přístrojová deska vykládaná ušlechtilým dřevem či rozsáhlá standardní výbava. Ta zahrnuje mimo jiné ABS, protiprokluzový systém ASR, airbag pri řidiče a spolujezdce, jakož i dvojici bočních bezpečnostních vaků v předních dveřích. Nechybějí ani elektricky ovládaná boční skla, sklopná vnější zpětná zrcátka a střešní okno, dešťové čidlo, navigační systém či audiospouprava s osmi reproduktory. Ocenili jsme také pětistupňové vyhřívání předních sedadel a dvoustupňovou regulaci teploty zadních sedáků.
Elektroniku, které hraje v testovaném Mercedesu-benz důležitou roli, lze nalézt doslova všude. Dokazuje to například systém Parktronic, sestávající z deseti čidel, přičemž šest je jich upevněno na předním a čtyři na zadním nárazníku. K aktivaci dochází při jízdě nízkou rychlostí, kdy je řidič průběžně informován zpočátku postupným rozsvěcováním sloupce diod a později také akustickým signálem o vzdálenosti od blížící se překážky. Parkování či projíždění zúženým místem se tak s eskem stává hračkou.
Mercedes-Benz S 320 poháněl zážehový šestiválcový řadový motor o zdvihovém objemu 3199 ccm uložený podélně v přední části vozu. Ve spojení se samočinnou pětistupňovou převodovkou se vyznačoval obzvlášť tichým a kultivovaným během. Šestiválec disponoval největším výkonem 170 kW a točivým momentem 315 N.m, přičemž třistadvacítce s celkovou hmotností 2550 kg uděloval velmi dobré dynamické vlastnosti. Přestože je tento automobil předurčen k cestování na dlouhé vzdálenosti především po dálnicích, díky pečlivě vyladěnému podvozku a účinným kotoučovým brzdám mu ani razantnější jezdění na českých silnicích nebylo proti srsti. Tomu ovšem odpovídala i průměrná spotřeba paliva, která se během testu pohybovala okolo 13,5 l bezolovnatého menzinu na 100 km.
Cena v době testu činila 2 411 900,- Kč