Mercedes-Benz S 300 TD 1996 - TEST
V červnu došlo u sedanů Mercedes-Benz S k inovaci, jež má zlepšit skóre tohoto typu v boji o zákazníky v kategorii luxusních vozů, kde se velmi dobře daří automobilům BMW řady 7 a Audi A8.
Zmiňovaná trojice německých rivalů má relativně nízký věkový průměr. Výrazně nejstarší mezi nimi je stávající generace Mercedesu-Benz S. Také díky vyšším cenám a chudší výbavě ztrácí poslední dobou stutgartský výrobce zákazníky, a proto se rozhodl vylepšit nabídku eska rozšířením standardní výbavy a uvedením nového vznětového motoru.
Motory na naftu patří k Mercedesu neodmyslitelně jako třícípá hvězda na kapotě. U zákazníků jsou velmi oblíbené, a tato skutečnost je tak trochu paradoxně patrná i v segmentu luxusních vozů, kde diesely tvoří značnou část realizovaných prodejů. Proto s celkovými inovacemi vrcholné třídy přichází i obměna vznětového šestiválce. Původní řadový šestiválec 3,5 l/110 kW nahrazuje zcela nový motor stejného uspořádání, ale s menším zdvihovým objemem 3 litry. I tak má ovšem lepší parametry ve všech směrech: největší výkon vyšplhal na 130 kW a točivý moment se zvýšil o 6 procent. Impozantní není ani tak jeho maximální hodnota 330 N.m, ale především fakt, že pružná pohonná jednotka ji odevzdává v rozmezí 1600 a ž 3600 otáček za minutu! Přes tato záviděníhodná čísla klesla průměrná spotřeba oproti předchozímu modelu o 9 procent. Všeho konstruktéři dosáhli zejména díky čtyřventilovému rozvodu DOHC, přeplňovaní turbodmychadlem s chladičem stlačeného vzduchu a novou elektronickou řídicí jednotkou. Ta má na starosti nejen obvyklý management motoru, ale stará se rovněž o vhodnou koordinaci s pětistupňovou samočinnou převodovkou a protiprokluzovým systémem ASR. K jejím dalším přidruženým funkcím patří například spolupráce s tempomatem a účinnějším imobilizérem. Nová inteligentní převodovka je jednou z mnoha společných novinek třídy S. Sériově se od letošního června dodává ke všem šestiválcům, pouze u nejskroměnšjího modelu S 280 je k dispozici na přání. Chytrý mechanismus rozpozná podle tlaku na akcelerátor, jak se majitel dnes vyspal a přizpůsobí tomu i frekvenci změny převodů.
Dále jsou všechny šestiválce vybaveny protiprokluzovým systémem ASR, zatímco celá modelová škála třídy S má sériově boční airbagy a dešťový senzor. Ten samočinně spouští stěrače a podle intenzity deště přizpůsobuje i jejich rychlost. Na přání jsou k dispozici i xenonové přední světlomety, které se již nabízejí u sedanů třídy E a roadsterů SL. Osmiválcové modely S 420 a S 500 mají od nynějška elektricky ovládaná sedadla... a tak by se dalo ve výčtu inovací pokračovat ještě dlouho. Na první pohled jsou změněná eska rozpoznatelná podle vnějších prvků v barvě karoserie a nové červenobílé kombinace krytu zadních sdružených svítilen. Jinak klasický mohutný vzhled zůstává a na optickou změnu alespoň formou faceliftu si budeme muset nějakou chvilku počkat, protože zas tak špatně na tom vyzrálý mercedes rozhodně není. naopak - zdá se, že s novým motorem a inovacemi ve výbavě přichází do svých nejlepších let.
Cena v době testu nebyla známa.