Mazda RX-7 1996 - nový model
Doslova lahůdkou pro příznivce sportovní jízdy je letos již čtvrtý facelift sportovně laděného dvoumístného dvoudveřového kupé Mazda RX-7.
Mylné názory na upíry jsou dnes již dostatečně známé. Zejména racionálně uvažující lidé jsou přesvědčeni, že tito démoni neexistují. Přesto někteří mají doma pověšený česnek, jenž je údajně ochrání před upířím kousnutím. Naopak část motorismem posedlé, navíc dynamicky založené lidské populace žije ve znamení sladkého nebezpečí, které pro ně představuje sportovně laděné kupé Mazda RX-7. Tento dvoumístný automobil je jediný na světě, který pohání originální dvouválcový Wankelův motor. Nejen pro jeho neotřelý design, ale také poměrně vysokou spotřebu paliva, jakož i pořizovací cenu, jej lze označit za upíra na kolech. Vzhledem k datu narození v roce 1978 mu konkurence zřejmě brzy zarazí dřevěný kůl přímo do srdce. Přesto připravili konstruktéři automobilky mazda letos čtvrtý facelift tohoto kupé.
Vnější tvary lehce nadčasové dvouprostorové karoserie kupé RX-7 postrádají zbytečné ostré hrany. Dopředu protažená příď s překlopnými světlomety a výraznými vstupními otvory sání vzduchu, ploužícími se až nebezpečně nízko nad černým asfaltem silnice, připomíná otevřená upíří ústa s mohutnými a ostrnými špičáky. Přítlačné křídlo na výklopné zádi lze přirovnat ke zvednutému límci démonova kabátu. Vysoko klenuté a vypouklé blatníky dávají tušit sílu, skrytou pod kapotou. Kritické oko odborníka však nepřekypuje přílišným nadšením. Konstruktéři Mazdy se totiž při návrhu kupé RX-7 nechali inspirovat zejména výsledky italské automobilky Ferrari a karosárny Zagato. Trocha sportovní krve těchto vozů přešla i do mazdy, která je tak zcela po právu označována za Wankelova upíra a její kousnutí považováno za nakažlivé. Všichni majitelé kupé, z nichž se později staly nedobrovolné oběti, shodně uvádějí, že první kousnutí bylo téměř neznatelné. Na druhý pokus se již upír zahryzl do jejich krků pořádně. Jednoho dne však přijde čas a kupé Mazdy se stane nejen chloubou elitních fanklubů, ale také snem mnoha obdivovatelů. Jako nekompromisní dravec s neotřesitelnou pověstí démona, před nímž průměrný řidič raději vyklidí levý jízdní pruh dálnice. Snad nikdo by totiž nechtěl jet s upírem v zádech.
Majitel, pán a zároveň i oběť RX-7 stísněně sedí uvnitř vozu jako v malé čené jeskyni. Úzký, tmavý a tajemný - to jsou tři slova, která vystihují interiér kupé. Dokonce i všechny ovladače jsu vyvedeny v černé barvě, a tak z původního lesku vystupují pouze krvavě červené ukazatele na přístrojové desce, vzdáleně připomínající Nemův Nautilus. Věnec kůží obšitého tříramenného volantu je na dnešní poměry až nezvykle velký a do malé odkládací schránky před spolujezdcem se vejde pouze několik drobností. Dvojici anatomicky tvarovaných kožených sedadel odděluje poměrně vysoký středový panel, procházející po celé délce interiéru.
S příchodem tmy se v upírovi probouzejí jeho pudy a neslyšně začne hledat svoji oběť. Stejně bezhlučně se po silnici pohybuje kupé RX-7, pod jehož kapotou se skrývá oproti běžným zvyklostem dvouválcový zážehový motor s krouživými písty se zdvihovým objemem 1308 ccm. Díky své netradiční konstrukci na základě Wankelova principu běži velmi lehce a až extrémně potichu, doslova jako mávnutí netopýřích křídel. To však platí pouze do 7000 otáček za minutu. Po jejich překročení se totiž z motoru ozve jiný, výrazně hlasitější zvuk. Do řidičových uší se tak dostane při využívání všech dynamických vlastností tohoto kupé ostrý tón, připomínající dětskou pískající hračku. Málokterý sportovně laděný vůz dosahuje vysokých otáček tak snadno a hlavně tak rychle jako RX-7. To je ono avizované kousnutí, které učiní z každého řidiče osobu závislou až do morku kostí. Hřebenové řízení pracuje velmi přesně, což však může být v některých případech spíše nevýhodou. Zejména tehdy, když zadní kola bojují s vozovkou a duel s adhezí prohrají. Účinné kotoučové brzdy nejsou opatřeny protiprokluzovým systémem ASR, a tak se o přenos plných 176 kW na silnici musí postarat nohy řidiče. O komfortně laděném pérování si může posádka nechat pouze zdát. Sebemenší příčná nerovnost vozovky se v interiéru ohlásí silným tupým úderem a na nekvalitním povrchu se celý vůz chvěje jako upír, když nedostane svoji denní dávku krve. Milovníci sportovně laděných vozů dokáží kupé prominout již zmiňované otřesy, stejně jako spartánskou výbavu a zavazadlový prostor o objemu pouhých 160 litrů. Avšak žiznivost, s níž doslova hltá bezolovnatý benzin z 76litrové palivové nádrže, je neomluvitelná. Důvodem průvěrné spotřeby téměř 20 litrů na 100 km jsou vedle spalovacích prostor štěrbinovitého tvaru, na hony vzdáleného od ideálního kulového provedení, také velké tepelné ztráty. Proto zřejmě Wankelovu upíru, Mazdě RX-7, v příštím roce zapadne téměř dvě desetiletí zážící slunce. Nejen kvůli vysoké spotřebě paliva a značným provozním nákladům, ale také kvůli pořizovací ceně. Na německém trhu si lze toto kupé koupit za 87 100 marek. jak se nám však podařilo zjistit, v roce 1997 se objeví RX-7 v novém kabátu a hlavně s úspornějším motorem. Takže Wankelové budou i nadále kousat, jenže již ne tak ostře a žíznivě.
Cena v době testu na německém trhu činila 87 100,- DEM