Mazda MX-3 1.8 24V 1997 - TEST
I když na to kupé MX-3 zvnějšku nevypadá, dokáže řidiči poskytnout nevšední zážitek z jízdy, a to nejen díky své obratnosti, ale hlavně sportovně nabroušenému šestiválci 1.8.
Přestože třídveřové čtyřmístné kupé Mazda MX-3 rozhodně nepatří k nejmladším, dokáže i dnes zaujmout svým designem. Příď je možná až příliš asijská - šikmé světloměty a nevýrazná maska chladiče jasně určují původ tohoto vozu. Zato vysoká záď s kapkovitými sdruženými svítilnami a decentním spoilerem nechá jen málokoho chladným. Námi testovanému exempláři však nechyběl ani punc jisté důstojnosti způsobený příplatkovou metalízou. Kola z lehké slitiny a dvojitá koncovka výfuku však hovoří především o sportovních ambicích automobilu a přímo vybízejí k vyzkoušení toho, co tento malý dravec z japonska nabízí.
Hned na začátku je třeba zdůraznit, že napříč před přední nápravou tepe atletické srdce, a ne ledajaké. Objemem 1.8 litru sice nijak zvlášť nevybočuje z průměrnu dané kategorie, svojí konstrukcí však ano. Jedná se totiž o vidlicový šestiválec se čtyřventilovým rozvodem, a to je mezi malými kupé na našem trhu skutečně rarita. I v celosvětovém měřítku patří tento agregát mezi objemově nejmenší šestiválce.
Na charakteristice motoru se počet jeho válců nijak výrazně neprojevuje, spíše naopak: největší výkon činí 97 kW až při 6000 otáčkách za minutu a točivý moment vrcholí hodnotou 157 N.m při 5000/min. Od toho se odvíjel také styl jízdy. Přestože se u šestiválce předpokládá zátah již odspoda, při dynamickém stylu bylo nutno ručku otáčkoměru pořádně prohánět. největší chuť k životu totiž námi testovaná Mazda projevovala až po překročení hranice 5200/min - čtyřventilový rozvod byl dost znát. Potřebu často sahat po řadicí páce umocňovalo i velmi krátké zpřevodování. Například při rychlosti 60 km/h ukazoval otáčkoměr při zařazené pětce přibližně 2000/min. Vůz proto nabízel slušnou dynamiku prakticky při zařazení jakéhokoli rychlostního stupně. Na druhou stranu však ve vyšších rychlostech na dálnici do interiéru výrazněji pronikal hluk motoru. Podvozek z tužším tlumením odpovídá výkonovému potenciálu šestiválce stejně dobře jako účinné brzdy doplněné o ABS. Přímé řízení usnadňuje ovládání a zvýrazňuje mrštnost tohoto kupé s celkovou délkou je mírně přesahující 4,2 metru.
I přes relativně skromné vnější rozměry mají oba cestující na předních sedadlech dostatek prostoru, zadní místa lze považovat jenom za nouzová. Zvláště řidič si může pochvalovat nejen anatomicky precizně vyvedené opěradlo, ale hlavně možnost změny sklonu sedáku. Výhled dopředu je dobrý, směrem dozadu však vadí jednak vysoko umístěná hrana panoramatického okna, jednak mohutné sloupky. Provedení zadního okna navíc zvětšuje prohřívání interiéru při delším stání na slunci. Přístrojová deska se vyznačuje nezvyklým vzhledem, ale všechny ovládací prvky jsou tam, kde mají být Snad jen tvar věnce volantu by si u sportovního vozu zasloužil více pozornosti. Sériová výbava je skutečně pestrá a zahrnuje mimo jiné dva airbagy, posilovač řízení, centrální zamykání a elektricky ovládané střešní okno, vnější zpětná zrcátka a boční okna. Za příplatek si lze kromě již zmíněné metalízy objednat jen klimatizaci.
Cena v době testu činila 719 900,- Kč