Mazda MPV 3.0i V6 1996 - TEST
Každý chce mít v dnešní době všechno nejlepší a nejmodernější: dům, zahradu nebo třeba automobil.
Pryč jsou doby, kdy nám nad pohovnkou v obýváku troubili jeleni a v ložnici nad postelí visely Rubensovy nahotinky. Dnes na staré mistry nezbývá místo. Japonská automobilka to přesto zkusila a představila na německém trhu vůz Mazda MVP z kategorie velkoprostorových automobilů (MPV - Multi Purpose Vehicle). Tento model se do Německa dováží ze Spojených států, kde se ale prodává už sedm let. Předloni mohla velkoprostorová mazda na německém trhu něo urvat z koláče prodeje vanů. Bohužel úspěch byl více než mizivý, protože se pro amerického Japonce rozhodlo pouhých 582 Němců. Renault, Chrysler nebo třeba Peugeot prodají stejný počet svých vozů za jediný měsíc.
Nelze se tomu ani moc divit, vždyť karoserie modelu MPV vypadá, jakoby vznikl v minulém století. Motorističtí odborníci dosti hlasitě kritizují nevhodné uspořádání vnitřního prostoru. Ačkoliv je Mazda MPV svými rozměry srovnatelná například s modelem Renault Espace, využitím interiéru za ním silně pokulhává. V nepřehledném vnitřku kabiny se k tomu přidá navíc směsice japonsko-amerického designerského stylu. Nedá se ale jednoznačně říci, že by mazda MPV měla pouze samá negativa. Oproti vanům je vybavena velmi silným rámem, což není zrovna malá deviza vzhledem k rostoucí potřebě zvyšovat bezpečnost posádky.
Pod kaptou velkoprostorové mazdy přede docela tiše třílitrový vidlicový šestiválec s výkonem 113 kW, ale s pohotovostní hmotností 1760 kg se vůz probíjí v silničním provozu vpřed jen velmi ztěžka. Volkswagen Sahran působí v porovnání s ním jako opravdový závodník. Ani průměrnou spotřebou mazda mnoho nenadchne, vždyť 13,8 l bezolovnatého benzínu na 100 km je v dnešní době, kdy každý řidič prahne po co nejúspornějším automobilu, poměrně dost. Převodové ústrojí prodělalo značnou modernizaci, řazení jednotlivých stupňů jde neobyčejně jemně a díky kickdownu, tedy náhlému sešlápnutí plynového pedálu takzvaně až na podlahu, můžete s MPV beze strachu předjíždět.
Japonská automobilka Mazda přeložila slovo van z angličtiny až příliš důsledně a snad proto použila u svého stěhovacího vozu zadní tuhou nápravu a pérování vinutými pružinami. Díky tomu poskakuje mazda po silnici zejména při krátkých příčných rázech jako zajíc na poli. Konstruktéři nevěnovali moc pozornosti ani brzdové soustavě, zastavit s pomocí ABS po téměř 50 metrech není žádná velká sláva. Snad pouze jízdní vlastnosti jsou srovnatelné s jinými velkoprostorovými vozy.
Za poměrně slušnou cenu 50 300 DEM na německém trhu je vnitřní výbava MPV docela komfortní. Standardně vůz obsahuje samočinnou čtyřstupňovou převodovku a kola z lehké slitiny. Zato s bezpečnostní výbavou je mazda trochu na štíru. Airbag lze nalézt pouze před řidičem a brzdy jsou vybaveny jen polovičním protiblokovacím systémem ABS, působícím na zadní nápravu. Bezpečností vak pro spolujezdce a výškově stavitelné pásy si ovšem nemůžete dokoupit ani za příplatek. Není tedy divu, že při prodeji takovéhoto vozu musíte značně slevit s požadované ceny. Velkoprostorový automobil Mazda MPV není žádným starým mistrem. na dnešní dobu jej mnoho potenciálních zákazníků bude bohužel považovat za značně nedokonalý a zastaralý vůz. Průměrná spotřeba, jízdní komfort a prostornost interiéru neodpovídají požadavkům dneška, zrovna tak jako troubící jeleni nad pohovkou.
Cena v době testu na německém trhu čiinila 50 300,- DEM