Mazda 626 1997 - nový model
Mazda nyní každoročně omlazuje jednotlivé typy svých osobních vozů. Letos přišla řada na typ 626, jenž navíc jako první nese nový znak této japonské automobilky.
Příští rok tomu bude dvacet let, co obohatil nabídku automobilky Mazda typ 626. Od té doby samozřejmě prošel mnoha průběžnýmy zdokonaleními, přičemž se styling a konstrukce výrazně měnily, zpravidla po čtyřech až pěti letech. Letos se tedy představila Mazda 626 páté generace a nahradila tak předchozí modelové provedení z roku 1992. Mazda se na modelovou obměnu typu 626 důkladně připravila, neboť vývojové práce na novém voze byly překvapivě zahájeny již v létě 1993. Tato skutečnost podtrhuje snahu hirošimské automobilky, nabídnout trhu po všech stránkách vyspělý automobil, jenž by vytvořil nové standardy ve střední třídě a maximálně vyšel vstříc potřebám a představám náročných majitelů. Již nyní, po krátkém seznámení se s novou šest-dva-šestkou, můžeme směle říci, že se mazdě podařilo vytyčený cíl splnit.
Nové modelové provedení Mazdy 626 se vyrábí v karosářských verzích hatchback a sedan, které na podzim 1997 ještě doplní kombi. Automobil bezesporu zdědil po předchozí 626 decentní působivost, což není na závadu. Je i u nás stále mnoho zákazníků, kteří nechtějí provokovat nepřející okolí. Za stylistickou dominantu nového provedení 626 lze považovat zejména příď s usmívající se chromovanou maskou chladiče a novým znakem hirošimské automobilky. Jejím prostřednictvím se tento vůz střední třídy hlásí ke svým menším sourozencům s typovým označením čísly 121 a 323. Co je ovšem důležitější, karoserie hatchbacku i sedanu Mazda 626 působí na rozdíl od předchozího modelového provedení velmi kompaktně, k čemuž kromě jiného přispívá též změnšená délka o 120 mm a šířka o 40 mm. O stejnou hodnotu naopak vzrostla výška vozu. Nová 626 se může pochlubit výbornou aerodynamikou, neboť karoserie obou verzí mají shodný součinitel odporu vzduchu cx = 0,29.
U verze kombi je aerodynamika rovněž na slušné úrovni. Aerodynamická optimalizace však má také svůj rub - nemohl jsem se ubránit dojmu, že se Mazda 626 vzhledově přiblížila svým soupeřům na trhu.
Hirošimská automobilka aplikovala při vývoji nového modelového provedení 626 systém CORE, jenž v sobě snoubí již zmíněnou kompaktní karoserii působivého designu s důsledně optimalizovaným využitím obestavěného prostoru. Nově navržený interiér samozřejmě respektuje zásady ergonomie a nelze mu upřít také sportovní rysy. To je patrné zvlášť na přehledném uspořádání přístrojové desky se středovou konzolou. Sedadla jsou navržena tak, aby se co nejvíce snížila únava posádky při cestování na dlouhé vzdálenosti. Mazda také nabízí už základní model šest-dva-šestky s komfortní výbavou zahrnující například elektrické ovládání oken bočních dveří a seřízení vnějších zpětných zrcátek či hlavní a boční airbagy. Mezi nejpozoruhodnější prvky ovšem patří stolek vedle místa řidiče, jenž vznikne složením sedadla spolujezdce. Co posádka jistě dále ocení je, oproti starší mazdě, zvětšní prostoru pro nohy a nad hlavami. Navíc má uživatel sedanu i hatchbacku k dispozici zavazadlový prostor o základním objemu 502 l, tedy proti starší generaci větším o 50 resp 97 l.
Firma Mazda vybrala pro oficiální předvedení typu 626 páté generace okolí finského městečka Porvoo. Půvabná a téměř netknutá příroda, bohatá na lesy a jezera, vytvořila neobyčejně příjemné prostředí pro prezentaci ušlechtilého automobilu. A co víc, na kvalitních silničkách s přemírou zatáček jsme mohli důkladně vyzkoušet jízdní vlastnosti i výkony nové 626. Jak jsme si ověřili v praxi, podvozek mazdy snese zvláště díky zadní nápravě TTL velmi sportovní ježdění. Pérování vozu je přesto naladěno tak, že poskytuje posádce komfort na vysoké úrovni. Seznámili jsme se také samozřejmě s trojicí zážehových čtyřválců řady F se šestnáctiventilovým rozvodem DOHC, které jsou určeny k pohonu Mazdy 626 páté generace. Nejlépe jsme se cítili za volantem špičkového modelu 626 2.0, jenž pod kapotou ukrýval živý motor 2,0 l/100 kW. Avšak i svezení v modelu vybaveném čtyřválcem 2,0l s nižším výkonem 85 kW nebo motorem 1,8 l/66 kW bylo navýsost příjemným zážitkem, ačkoliv je jízdní dynamika obou modelů v porovníní s nabroušeným dvoulitrem poněkud menší. Doplňme ještě, že příští rok obohatí paletu motorů ještě turbodiesel s přímým vstřikováním.
Nová Mazda 626 má podle našeho názoru všechny předpoklady k tomu, aby zamíchala kartami na českém trhu osobních automobilů střední třídy. Cenové rozpětí závisí na použitém motoru a stupni výbavy 574 900 až 799 900 Kč vč. DPH.
Základní cena v době testu činila 574 900,- Kč