Mazda 323 LX 1,5i 3 HB Blue 1997 - TEST
Nejnovějším přírůstkem do rodiny automobilů Mazda 323 je vcelku nepříliš nápadný třídveřový hatchback. Pokud se však vybaví efektními litými koly a spoilerem, změní se rázem v atraktivní vůz se sportovním nádechem.
Patnáctipalcová kola z lehké slitiny ještě nedělají z hatchbacku 323 sportovní automobil. To pravé pro danymickou jízdu totiž tvoří šestnáctiventilový čtyřválec 1,5 l/66 kW a tvrdé pérování. Tím je spolu s pneumatikami Pirelli P4000 o rozměru 195/55 zaručena velmi dobrá ovladatelnost i ve vysokých rychlostech a při plném sešlápnutí pedálu plynu rovněž příjemný zážitek z jízdy. Přitom cena v půli června činila 379 900 korun, což je s ohledem na dynamické vlastnosti vozu určitě zajimavá nabídka.
Už první usednutí na sedadlo řidiče zcela jasně říká, jaký styl jízdy je tomuto automobilu nejpříjemnější. Přední sedadla mají tuhé sedáky i opěradla, sportovní dojem ještě umocňuje jejich výrazné boční vedení. Sedí se dost nízko, ale vhodnou polohu si díky výškově stavitelnému volantu a sedadlu najdou i postavou hodně rozdílní řidiči. Přístrojová deska z lesklých, lacině působících plastů nenadchne ani vzhledem, dílenským zpracováním ani ergonomií některých prvků. Ovládání ventilační a topné soustavy prostřednictvím páček je dnes již poněkud přežité. Nepříliš zdařile je umístěno nastavování sklonu předních světlometů vpravo na středové konzole a spínač zadní mlhové svítilny vlevo vedle volantu. Očekávali bychom, že všechny ovladače související s osvětlením budou na jednom místě. Na zadních sedadlech je dostatek prostoru pro dvě osoby, plastové obložení však útulnosti nepřidá.
Podvozku testovaného provedení s patnáctipalcovými koly a nizkoprofilovými pneumatikami byl sice komfort do značné míry cizí, zato nabízel velmi příjemnou ovladatelnost na zatáčkovité trati. Hatchback subjektivně nejlépe seděl při alespoň částečném zatížení, protože jinak se tvrdé pérování hůře vyrovnávalo se špatným povrchem silnice a na hranici adheze odskakovala záď. K bezprostřednímu kontaktu s vozovkou výrazně napomáhal posilovač řízení s tužší charakteristikou. Vyzdvihnout je třeba přesné řazení. Plný počet bodů si zaslouží motor. Největší výkon 66 kW dodává automobilu o pohotovostní hmotnosti 980 kg nadprůměrné dynamické vlastnosti, což dokazuje především výrobcem udávaná hodnota zrychlení z 0 na 100 km/h za 11,8 s. Ačkoliv se tento agregát chová způsobně už od nízkých otáček, to nejlepší odevzdává až po překročení hranice 4000/min. Při vysloveně sportovní jízdě, kdy se plně využívají schopnosti motoru a podvozku, mírně klesá účinnost brzd. To se v běžném provozu samozřejmě nijak neprojevuje. Citelnější je ovšem absence ABS, které se do modelu LX nedá pořídit ani za příplatek.
Cena v době testu činila 379 900,- Kč