Maserati Quattroporte V8 3.2 1996 - nový model
Trojzubec, který provázel antické vládce moří Poseidóna v Řecku a Neptuna v Římě, má ve svém znaku tradiční výrobce luxusních sportovních vozů Maserati. Vrcholem jeho nabídky je model Quattroporte V8 3.2.
Sedan Quattroporte s šetiválcovými přeplňovanými motory 2,0 l/211 kW a 2,8 l/209 kW tvoří od roku 1994 v paletě italských vozů Maserati reprezentativní a prostrnou čtyřdveřovou alternativu k rovněž luxusním, ovšem pouze dvoudveřovým sportovním kupé. Od letoška je však na špici i v oblasti jízdních výkonů, a to díky implantaci modifikovaného osmiválcového motoru 3,2 l/247 kW (335 k), převzatého s nyní již nevyráběného kupé Shamal. Pro úplnost dodejme, že současná produkce zahrnuje poue dvě typové řady: sportovní Ghibli a sedan Quattroporte.
Patron Maserati, bůh moře Neptun, u svého největšího svěřence nazvaného Quattroporte klade důraz na dobré mravy a ušlechtilý vzhled. Jeho karoserie proto nese nezaměnitelné rysy italské designérské školy. Pod nenápadným vzhledem se podepsal Marcello Ghandini, který zvolil stylisticky čistou linii boků v kontrastu s ostrými prolisy a osobitým řešením zadních blatníků. Obdobný protiklad charakterizuje i vrcholný model s doplňovým označením V8 3.2. Na první pohled důstojný sedan s decentně sportovně střiženou karoserií skrývá pod přední kapotou podélně uložený vidlicová osmiválcový motor s nečekaným výkonovým potenciálem.
Díky čtyřventilovému rozvodu, dvojici turbodmychadel a dvěma mezichladičům stlačeného vzduchu patří k opravdovým divochům, což dokazují nejen hodnoty největšího výkonu 247 kW i točivého momentu 450 N.m/4400 1/min, ale především jejich litrové ekvivalenty. Údaj 104,6 koňské síly z jednoho litru zdvihového objemu hovoří za vše. Točivý moment se přenáší na zadní kola prostřednictvím šestistupňové převodovky Getrag s mechanickým řazením.
Když Neptun vnukl modelu Quattroporte V8 3.2 silné a ohnivé srdce, pamatoval i na stavbu těla. Aby vrcholný osmiválcový model za každé situace dokázal vydat ze sebe to nejlepší, prošel oproti svým šestiválcovým sourozencům některými změnami na podvozkových partiích. Zavěšení vpředu tvoří náprava typu McPherson, zatímco vzadu je složitá víceprvková konstrukce. Pérování vinutými pružinami doplňují elektronicky ovládané tlumiče Koni se čtyřmi polohami nastavení tuhosti. Původní šestáctipalcová kola nahradila sedmnáctipalcová vyrobená rovněž z lehké slitiny, ale s odlišným vzorem osmipaprskového designu. Šířku osm palců mají ráfky vpředu i vzadu, ale přední a zadní pneumatiky jsou charakterizovány odlišnými hodnotami 225/45, resp. 245/40 ZR 17.
Ve výbavě interiéru nechybí žádný z myslitelných prvků luxusu. Na boj s konkurencí vybavil Neptun svého svěřence například všestranně seřiditelným volantem s airbagem a dřevěným věncem, čalouněním jedním z 6 odstínů kůže Connolly podle přání zákazníka, elektricky ovládanými sedadly nebo samočinnou klimatizací.
Cena v době testu nebyla známa.