Lotus Esprit V8 1996 - nový model
Paletu supersportovních vozů Lotus Esprit letos obohatilo provedení V8 se špičkovým vidlicovým osmiválcem.
Prestižní britská automobilka Lotus rozbíhá v současnosti výrobu půvabného speedsteru Elise, avšak těžiště její nabídky stále tvoří supersportovní model Esprit. Toto neobyčejně působivé a výkonné kupé se veřejnosti představilo již v únoru 1980 a o devět let později spatřilo světlo světa další provedení Esprit SE. Během první poloviny devadesátých let vznikly v továrně Lotus Cars LTD., sídlící v Hethelu, další tři provedení Espritu: Sport 300, S4 a S4s. Všechny tyto superkupé pohání přeplňovaný zážehový čtyřválec 2,2. Jeho základní výkon činí 197 kW, avšak v případě S4s jej výrobce zvýšil na 224 kW. Přesto se Lotus rozhodl nabídnout své vybrané klientele ještě dynamičtější provedení Esprit V8.
Jak prozrazuje označení nejnovějšího Espritu, jeho pohon má na starosti zbrusu nový vidlicový osmiválec o objemu 3,5 litru, jenž s přeplňováním dvojicí turbodmychadel Garrett T25 nabízí plných 260 kW. Lotus v jeho konstrukci aplikoval nejen osvědčené, ale také nové technické a technologické prvky, a proto typ 918 V8 představuje jeden z nejvyspělejších osmiválců na světě. Je to mimochodem od roku 1972 první zcela samostatná konstrukce Lotusu. Vývoj osmiválce byl zahájen v listopadu 1993 a tvůrci neponechali nic náhodě, neboť například při ověřovacích testech najezdilo přes třicet prototypů tohoto motoru ve zkušebních automobilech celkem více než 300 000 km při testování na pěti kontinentech za různých klimatických podmínek. Mezi hlavní přednosti nové pohonné jednotky Lotusu patří s ohledem na její výkon nízká hmotnost 220 kg a kompaktnost, projevující se také v relativě malých rozměrech: délce 580 mm, šířce 710 mm a výšce 610 mm včetně příslušenství. Motor typu 918 V8, jehož elektronický řidicí systém vyvinul Lotus ve spolupráci s italskou firmou EFI Technologies, dále vyhovuje severoamerickým emisním předpisům OBDII platným pro rok 1997. V neposlední řadě se může pyšnit také neobvykle univerzální konstrukcí, takže je atraktivní také pro jiné výrobce automobilů. Poskytuje totiž základ i pro verze V4a V6 a lze jej zamontovat do přídě i zádě vozu, podílně i napříč atd.
Esprit s motorem Typu 918 V8 umístěným před zadní poháněnou nápravou dosahuje největší rychlosti 282 km/h a z klidu na 100 km/h zrychlí podle továrních údajů během pouhých 4,5 sekundy. S ohledem na tyto jízdní parametry Lotus samozřejmě upravil a vylepšil výchozí konstrukci vozu, jehož základ tvoří starší provedení Esprit S4s. Změny zaznamenala kromě podvozku také brzdová soustava, kterou obohatil nový čtyřkanálový protiblokovací systém ABS od renomované firmy Kelse-Hayes z USA. Zdokonalenou pětistupňovou mechanickou převodovku dodává firma Renault. Pokud jde o karoserii, její příď má zvětšené otvory pro vstup chladicího vzduchu a winglety.
První exempláře Espritu V8 opustily montážní linku v hethelském závodě Lotusu během letošního dubna. Podle prodejního a marketingového ředitele Olivera Everetta navázala tato legendární britská automobilka "vé-osmičkou" na vynikající kvality verze S4s a navíc přidala lepší jízdní výkony i vlastnosti, čímž se Esprit přesunul do nové dimenze.
Cena v době testu nebyla známa.