Lotus Elise 1996 - nový model
Lotusu nepodléhá pesimismu, pramenícímu z přetrvávajících ekonomických obtíží. Svědčí o tom nový roadster Elise.
Prestižní britská automobilka Lotus sice loni oslavila čtyřicet let od svého založení, ale vzdor slavné minulosti nemá od začátku devadesátých let na růžích ustláno. Obchodní neúspěch roadsteru Elan 2. generace, jehož výroba musela být z důvodů nízké rentability po dokončení pouhých 3857 exemplářů zastavena, se projevil v mnohém. Předně došlo k výrazné redukci nabídky na jediný model Esprit a nic na tom příliš nemění, že se vyrábí ve dvou provedeních S4 a Sport 300. Dále Lotus ztratil ochranu mocné korporace General Motors, která jej v létě 1993 prodala holdingu Bugatti. Ani tento partner nesplnil očekávání, neboť se sám dostal do vážných finančních nesnází. Výsledkem byl opětovný prodej této britské automobilky finanční společnosti 21 Invest, kterou vlastní italské rodiny Benettona a Bonomi. K uvedené transakci došlo loni v březnu a jak se zdá, značka Lotus díky tomu nezmizí ze seznamu automobilek. Naznačuje to kromě jiného také zbrusu nový roadster Elise, jehož vývoj začal již v lednu 1994 a veřejná premiéra se uskutečnila na frankfurtském autosalonu 1995.
Roadster Elise není přímým nástupcem již zmíněného modelu Elan, nýbrž se svým pojetím přibližuje spíše lotusu Seven, proslulému výtvoru neméně proslulého zakladatele firmy a konstruktéra Colina Chapmana. Je to totiž vůz, který má svému majiteli nabídnout nejen mimořádné jízdní výkony a vlastnosti, ale především radost z jízdy. Na druhé straně však nemá tak spartánskou výbavu jako sedmička a při jeho stavbě Lotus neváhal aplikovat nejvyspělejší technické i technologické poznatky. Tím vznikl automobil s přitažlivým designem, kompaktních tvarů a nevelkých rozměrů. Základ Elise tvoří podobně jako například u Renaultu Spider prostorový rám z hliníkové slitiny, na jehož vývoji spolupracovala s Lotusem skandinávská firma Hydro Aluminium. Není jistě bez zajímavosti, že jejích zkušeností využil také zmíněný francouzský konkurent. Šasi elise díky tomu váží pouhých 65 kg a na dalších úsporách hmotnosti se podílí kompozitová karoserie. Její neobvyklé tvarování s prolisy před čelním sklem a lapači vzduchu po bocích dává vozu nejen půvab, ale i vynikající aerodynamické charakteristiky potvrzené tunelovými zkouškami. Na návrhu skořepinové karoserie i dalších významných komponentů roadsteru Elise se ostatně využily cenné zkušenosti ze závodních vozů formule 1.
Konstruktéři Lotusu vybrali pro elise zážehový čtyřválec o zdvihovém objemu 1,8 litru a se čtyřventilovou technikou. Je uložen uprostřed vozu a přes pětistupňovou mechanickou převodovku pohání zadní kola. Britský výrobce zatím nezveřejnil údaje o největším výkonu a točivém momentu použitého motoru, avšak tyto parametry budou pro vůz s pohotovostní hmotností 675 kg zřejmě více než dostatečné. Elise totiž dosahuje rychlosti až 202 km/h a z klidu na 100 km/h zrychlí během pouhých 5,9 sekund. Je přitom pozoruhodné, že Lotus neopomenul také ekologické faktory, Například díky poměrně nízké průměrné spotřebě 7,5 litru bezolovnatého benzinu na 100 km a elektronickému vstřikování s třícestným řízeným katalyzátorem se podařilo výrazně snížit zejména škodlivé emise oxidu uhlíku ve výfukových plynech. Prodej Elise bude zahájen v létě roku 1996 a Lotus vykalkuloval cenu tohoto exkluzivního roadsteru na přibližně 20 tisíc liber sterlingů. Přesto se již dnes našlo poměrně mnoho zájemců, takže podle současných plánů uvažuje britská automobilka o výrobě 700 exemplářů ročně.
Cena v době testu činila cca 20.000,- GBP