Lincoln Navigator 1997 - nový model
S pomocí svého vůbec prvního terénního automobilu, příznačně nazvaného Navigator, hledá tradiční americká značka Lincoln nové břehy, na nichž by se mohla uplatnit.
Zatímco v roce 1995 vyrobila automobilka Lincoln necelých 160 000 vozů, v roce 1996 to bylo již jen něco přes 140 000. Od nového navigatoru proto očekává, že ji dokáže úspěšně vyvézt z rozbouřeného moře trhu s luxusními sedany a limuzínami, kde pod hladinou číhají stále mohutnější a silnější skaliska tvořená konkurenčními značkami. Naopak, s tímto komfortním off-roadem hodlá Lincoln zakotvit u břehů detroitskému výrobci zatím naprosto neznámým. Otázkou zůstává, zda tam najde dostatek nových solventních zákazníků ochotných koupit si automobil určený pro volný čas, ale s mohutným osmiválcovým motorem 5,4 l/171 kW, prvotřídní výbavou a cenou á la Lincoln.
Monstrózní vzhled navigatoru hned od prvního okamžiku zcela jasně říká, s kým máme tu čest. Mohutná chromovaná maska chladiče se nese v duchu značky Lincoln a zvnějšku je snad jediným prvkem, kterým se tento terénní automobil řadí ke konzervativním sedanům a limuzínám s červeným logem ve znaku. Image off-roadu umozňují boční stupačky a rozměrná kola - standardně se dodávají šestnáctipalcová s pneumatikami 245/75, za příplatek jsou k mání i sedmnáctipalcová s obutím 255/75. Zato uspořádání a úroveň vybavení interiéru ani v nejmenším nevypovídá o určení navigatoru a nesporně zaujme i ty nejzhýčkanější dallaské naftaře. Přístrojová deska je ze světlých plastů a ladí s krémovým koženým čalouněním sedadel. Ta jsou ve vrcholném provedení v druhé řadě pouze dvě, zato na třetí řadu se mohou vměstnat i tři cestující. U žádného lincolnu není třeba pochybovat o bohatosti výbavy a není tomu tak ani u navigatoru. Namátkou jmenujme aplikaci leštěného dřeva na věnci volantu a přístrojové desce, oba airbagy, klimatizaci nebo elektronický posilovač řízení s proměnnou účinností podle aktuální rychlosti jízdy.
Nebyl by to správný Lincoln, kdyby se pod jeho kapotou neskrýval podélně uložený osmiválcový motor, a tak ani navigator nemůže být výjimkou. Z mohutného zdvihového objemu 5,4 l vyvine tento agregát největší výkon 171 kW. Pohonné ústrojí je dvojí: buď se stále zapojenou přední i zadní nápravou, nebo jen zadní. V tom prvním případě vůz obsahuje elektronický systém a ten samočinně rozhoduje, zda budou vzhledem k adhezním podmínkám přiřazena i přední kola. Podvozek se všemi nezávisle zavěšenými koly je také vybavený plynovými tlumiči se samočinně udržovanou světlou výškou bez ohledu na zatížení. Všechny čtyři brzdy doplněné o ABS jsou kotoučové, vpředu navíc s dvoupístovými třmeny. Není divu, vždyť vůz s délkou 5200 mm a šířkou 2030 mm a o hmotnosti 2,5 tuny dokáže uhánět rychlostí až 190 km/h. Spotřeba se pohybuje mezi 13 a 20 litry benzinu na 100 km.
Cena v době testu nebyla známa