Land Rover Freelander 1997 - nový model
Značka Land Rover patří díky vozu Range Rover mezi průkopníky tzv. civilizovaných off-roadů. Její prestiž jistě dále zvýší nový typ Freelander.
Automobilka Land Rover je věrna britskému konzervatismu. Nesvědčí o tom jen terénem nezaskočitelný vůz Defender, přísně účelových hranatých tvarů a se spartánskou výbavou, ale také skutečnost, že změny v nabídce tohoto výrobce nejsou častým jevem. Komfortní terénní automobil Range Rover přišel na trh v roce 1970 a až o devatenáct let později jej doplnil podobný typ Discovery. V letošním roce Land Rover představil další civilizovaný off-road Freelander, jenž absolvoval světovou premiéru na zářijovém frankfurtském autosalonu IAA.
Freelander míří na rozdíl od svých starších sourozenců Range Rover a Discovery do kategorie off-roadů pro volný čas. Prozrazuje to již jeho styling, jenž působí více dojmem uvolněnosti než účelové strohosti. Karoserii nechybějí zaoblené tvary a působivost tohoto rekreační off-roadu podrhuje kromě jiného i čelní sklo skloněné dozadu pod poměrně značným úhlem. Freelander je k dispozici ve dvou základní karosářských variantách. Zákazník si může vybrat pětidveřový station wagon či provedení se třemi dveřmi. To má být k mání jako soft- nebo hardback, přičemž hlavní odlišností je zastřešení zadní partie vozu pevnou nebo odnímatelnou střechou. Všechny verze sdílejí shodnou podlahovou plošinu. Výrobce pro svou novinku také připravil dva stupně výbavy: základní a luxusnější s označením XE.
V porovnání s typickými rekreačními automobily, jako jsou kupříkladu Toyota RAV4 či Honda CR-V, však Freelander nabízí svému uživateli příznivější jízdní vlastnosti v terénu. Zásluhu na tom nemá nejen stálý pohon všech čtyř kol a dvoustupňová přídavná převodovka. Land Rover totiž navíc obsahuje poměrně bohatou elektronickou výbavu, které zlepšuje jeho terénní charakteristiky. Za pozornost stojí především britským výrobcem patentovaná soustava HDC (Hill Descent Control) zajišťující větší bezpečnost vozidla při sjíždění strmých svahů. V automobilu dále nechybí ABS, což není u všech off-roadů samozřejmostí a protiprokluzový systém ETC. K pohonu Freelanderu připravil výrobce dva motory. Výkonnější z nich je zážehový čtyřválec 1,8 l/88 kW série K, jenž se osvědčil již v roadsteru MGF. Přiznivcům nafty je určen motor 2,0di série L. Vyvíjí sice oproti benzínové jednotce jen 71 kW, avšak má výrazně vyšší točivý moment 210 N.m. Oba modely mají pětistupňovou mechanickou převodovku PG1. Freelander obohatí nejdříve britský trh, přičemž zahájení prodeje se plánuje na leden 1998. Avšak ani zájemci v ostatních evropských zemích nebudou muset na tento kvalitní off-road pro volný čas dlouho čekat.
Cena v době testu nebyla známá.