Lancia Thema 8.32
Lancia Thema byla ve své době velmi oblíbeným luxusním vozem pro zákazníky, kteří měly zájem být trochu individualisty.
Lancia, jakožto nejluxusnější značka koncernu Fiat, vždy nabízela něco navíc. Thema sama o sobě je vlajkovou lodí, ale pro své extra zákazníky připravila extra model s názvem Thema 8.32. Model vyšší střední třídy se veřejnosti představil v roce 1986 na autosalonu v turíně. Autorem je italský návrhář Giugiaro a při pohledu ze všech stran můžete vidět klasické prvky velkých sedanů z druhé poloviny 80. let.
Byť je v dnešní době Lancie Thema na silnicích k vidění již pouze zřídka, stále se ještě nechá nějaký zachovalý kousek najít. Tento článek se však nevěnuje ledajaké Themě. Model 8.32 jsem poprvé spatřil v roce 1998 v jednom pražském autobazaru a hned na první pohled se mi zdála být poněkud odlišná. Právě žlutá tabulka na přední masce s číslem 8.32 a dvojitá koncovka výfuku prozrazuje, že pohon tohoto vozu je poněkud vyjímečný. Po nahlédnutí do interiéru můžete vidět ručně vyráběný intreriér, dřevěné obložení a osm budíků rozesetých po palubní desce.
Dobrá, máme tu luxusní vůz s maximální vnitřní výbavou a prazvláštním označením. Co to tedy znamená - těch mnohokrát zmíněných 8.32? Bingo - 8 válců a 32 ventilů. Ano je to tak, pod kapotou se ukrývá vidlicový osmiválec s 32V rozvodem a vstřikováním Bosch KE3 Jetronic, který pochází od zpřízněné automobilky Ferrari. Když trochu přehodíte čísla, dostenete název Ferrari 328, kde se s tímto motorem můžete rovněž setkat.
Thema 8.32 se vyráběla ve dvou generacích. Ta první (z let 1986-1989) disponovala výkonem 215 koní a maximálním točivým momentem 285 N.m při 4.500 otáčkách. Druhá generace (1989-1992) už byla vybavena katalyzátorem. Nejvyšší výkon klesl na 205 k. S Newtonmetry to ale bylo ještě horší, jejich počet se snížil až na 263 N.m.
Podvozek se nechal nastavit ve dvou polohách - Automatic a Sport. Na zadní nápravě bylo zavěšení McPherson, což není úplně tradiční, ale přestože poměrně těžký motor byl umístěn nad přední nápravou, neprojevovalo se to na voze nijak negativně. V případě potíží zasáhly kvalitní brzdy, které měli na všech čtyř kolech kotouče a doplňoval je systém ABS. Thema totiž dokázala uhánět až 240 km/h a stovky dosáhla za 6,8 sekundy, což je na tak velký vůz obdivuhodné.
Celkově se v továrně Lancia vyrobilo 3 601 kusů, z toho bylo 2 370 kusů z první a 1 167 kusů z druhé série. K tomuto počtu ještě přibylo 32 kusů ze speciální edice v červené barvě s názvem Rosso Corsa od Ferrari. V současné době se tento vyjíměčný vůz stává sběratelským klenotem.