Lada Samara 21099i 1996 - TEST
Nejvýše postaveným modelem ruské automobilky s plachetnicí ve znaku je Samara 21099i.
Jak naznačují prodejní čísla za první polovinu tohoto roku, má ruský výrobce našeho zákazníka stále čím zaujmout. Kupodivu nejlépe jdou na odbyt klasické žigulíky s pohonem zadních kol, kterých se za prvních šest měsíců letošního roku prodaly 462 kusy. Zájem je i o Samary, což dokumentovaly celkem 342 prodané vozy. Ve velmi exponované části trhu v cenové oblasti od 220 000 Kč jsou tato čísla překvapující. Abychom zjistili, jak Samara obstojí v konkurenci podstatně mladších vozů, podrobili jsme testu verzi 21099i se čtyřdveřovou karoserií a motorem 1,5 l/51,5 kW, která plní roli vrcholného modelu. na výběr jsou dále tří- nebo pětidveřová dvouprostorová karoserie se splývavou zádív cenách od 228 200 Kč.
Hranaté linky klasicky tavrované karoserie sice oko estéta příliš nezaujmou, ale vzbuzují dojem robustnosti. Jak jsme se přesvědčili, v tomto duchu se nese celý automobil: důraz na dlouhou životnost a odolnost vystupuje výrazně do popředí. patrné je to především v prostorném interiéru. Hranatá přístrojová deska opět nenadchne vzhledem, ale nabízí dostatek odkládacích protorů i osvětlenou schránku, i když na panelu před řidičem je spousta kontrolek, jen málokteré z nich jsou zapojené. Přesto potěší indikace nefunkčního brzdového nebo obrysového světla či opotřebení třecích segmentů brzd. Do výbavy patří také reostat osvětlení přístrojové desky nebo ostřikovače a stěrače světlometů. Na posilovač řízení, airbagy nebo ABS ovšem nezbývá než zapomenout. Vnitřek vozu volá po zásahu ergonoma. Po usednutí za volant překvapí jeho příliš vodorovná poloha. Osoby vyššího vzrůstu nevidí přes jinak tentý věnec volantu na rychoměr a otáčkoměr a přední sedadla nemají žádné boční vedení. Naopak pochvalu zaslouží všestranně seřiditelné opěrky hlav i na zadních sklopných sedadlech. Nezvykle vpravo umístěné pedály vystavují další pozvánku ergonomům. Kvůli širokému plastovému krytu pod středovou konzolou je nemožné rychle přešlapovat z plynu na brzdu, protože je nutno nejdříve nohu zpod krytu vysunout. Nebezpečně to prodlužuje čas při potřebě rychlého zpomalení.
Během jízdy jsme si pochvalovali motor, u něhož překvapila jeho nízká hlučnost. Pružná patnáctistovka udělovala vozu o celkové hmotnosti 1370 kg slušnou dynamiku, kterou ale kazila převodovka. Její řazení je sice přesné, avšak nešťastně umístěná zpátečka bez jakékoliv pojistky vedle jedničky vyžauje chvilku cviku. Radikální změnu by zasloužilo zpřevodování, jež není příliš vhodné. Díky tomu je totiž vcelku jedno, jakým stylem právě jedete. Ať rychle ve městě nebo úsporně za obcí - spotřeba se od 8 l/100 km příliš neodklání směrem nahoru ani dolů. Odpružení je tvrdší, ale přes delší vlny se vůz přenáší plavně. Velmi dobře se cítí na rozbitých cestách, kde vynikne i slušná světlá výška. Bohužel přitom hlasitě drnčí přístrojová deska a směsice akordů se ozývá jak z podvozku, tak z oblasti dveří a střechy. Jízdním vlastnostem naší Samary velmi výrazně škodily ukrajinské pneumatiky Rosava, díky nimž se automobil často dostával na hranici nedotáčivého smyku. Na horším povrchu se charakteristika rychle změnila na přetáčivost.
Ačkoliv vyhlášenou robustnost nemohl náš krátkodobý test potvrdit, patří jistě k hlavním kladům Samary. Dalším pozitivem je velmi dobrý motor. První vozy této řady měly ovšem výrazně lepší dílenské zpracování. Ačkoliv užitná hodnota modelu 21099i je na slušné úrovni, cena 267 200,- Kč všetně DPH je přeji jen vyšší.
Cena v době testu činila 267 200,- Kč
Komentáře
Přehled komentářů
Číst něco takového je v dnešní době automobilového marasmu balsam na duši...
Pohled dvacet let zpět
(Ploci, 30. 12. 2015 17:58)