Kia Clarus 1,8 SLX 1996 - TEST
Jihokorejská automobilka Kia uvedla na český trh vůz střední třídy Clarus.
Vlajková loď značky Kia, Clarus, se na našem trhu představila na samém začátku podzimu ve dvou provedeních: SLX a GLX. S oběma úrovněmi výbavy se pojí i dva zážehové šestnáctiventilové čtyřválcové motory. Základ tvoří osmnáctistovka s vejvětším výkonem 85 kW, verze GLX je poháněna silnějším dvoulitrem s 98 kW. Zákazník si tedy nemusí dlouho lámat hlavu nad tím, jakou výbavu s jakým motorem zkombinuje. Clarus SLX, který prošel redakčním testem měl ve standardním provedení za cenu 489 900 Kč včetně DPH například nárazníky lakované v barvě vozu, posilovač řízení, osvětlení zavazadlového prostoru, výškově stavitelné sedadlo řidiče i volant, centrální zamykání nebo imobilizér. za příplatek lze namontovat dvojici airbagů či ABS. Doplňme, že vůz s úrovní GLX je sice o 85 000 Kč dražší, zato obsahuje oba vaky ve standardní výbavě, s níž je dále například ABS, el. ovládání bočních oken i zrcátek, přední mlhová světla nebo rádio s přehřávačem kazet a šesti reproduktory.
Jak je vidět, Clarus splnil, tak jako většina korejských vozů, roli cenově zajímavého automobilu s pestrou výbavou. Obvyklé zaolbení kam oko pohlédce sice zůstává a spoluvytváří velmi dobrou aerodynamiku, ovšem oproti ostatním vozům asijské provenience se vyznačuje decentním tvarem. Příď sice, až na chromovaný rámeček chladiče, z uniformity příliš nevystupuje, stylisticky čistá a vyvážená záď je však netradiční. Ukrývá zavazadlový prostor o objemu 424 litrů, který je sice mělký, ale skladný. Široké zadní svítilny zmenšují vstupní otvor, naopak teleskopické vzpěry nijak neomezují zavazadla při dovření víka.
Ani interiér nezastírá svým stylistickým řešením korejský původ. Jednoduchá architektura a světlě šedá barva navozují pocit naprostého přehledu a prostornosti. Vesměs sympatické dojmy ruší horší dílenské zpracování a s ním související drnčení lacině působících plastů. Možná až příliš měkká sedadla by si zasloužila delší opěradla. Cestující si ale rozhodně nemohou stěžovat na nedostatek prostoru. S elegancí karoserie a komfortem sedadel koresponduje i vyladění podvozku. Důraz konstruktérů na pohodlné svezení jsme ocenili především na pražských vozovkách. Měkčí charakteristika tlumení způsobovala na dálnici při rychlostech vyšších, než dovolují limity, citelné houpání. Jenomže motor nás nejen na dálnici k rychlejší jízdě přímo sváděl. Vůbec se nechoval jako cudná osmnáctka, ale přinejmenším jako dravý dvoulitr. Hlavně vzhledem k nízké vnitřní hlučnosti se dalo velice snadno zapomenout, jakou rychlostí se právě pohybujeme, Kiu Clarus si však nebude nikdo kupovat, aby trhal časové rekordy třeba při jízdě do zaměstnání. Clarus potěší spíše milovníky velkých komfortních vozů se slušnou výbavou, kteří se občas rádi svezou pěkně svižně a nehodlají přitom sahat hluboko do kapsy.
Cena v době testu činila 489 900,- Kč