Jeep Grand Cherokee 5.2 V8 1996 - TEST
Vrcholný model v řadě terénních vozů Jeep Grand Cherokee je vybaven osmiválcovým motorem 5.2 ve spojení se čtyřstupňovou samočinnou převodovkou.
Jeep Gand Cherokee se u nás nabízí v provedení Laredo nebo Limited se vznětovým motorem o objemu 2,5 litru nebo zážehovým šestiválcem 4,0 litru. Vrchol nabídky tvoří verze s osmiválcovou pohonnou jednotkou 5,2 l/156 kW. V Německu se Grand Cherokee prodává pod značkou Chrysler a práve jeho nejsilnější provedení jsme otestovali.
Co upoutá při vyslovení názvu tohoto automobilu, je především údaj o motoru. Osmiválcových agregátů dnes u terénních automobilů příliš nenajdeme, a navíc s objemem celých 5,2 litru! Málokdo při pohledu na výkonové parametry, největší výkon 156 kW (212 k) a točivý moment 388 N.m při 2950 1/min, odolá pokušení vyzkoušet možnosti pohonné jednotky. Vyvážený běh a tichý chod motoru jsou na takové úrovni, že si vůbec neuvědomujete hmotnost a rozměry celkem 2435 kg těžkého vozu. Ovládání usnadňuje v tomto roce inovovaná samočinná čtyřstupňová převodovka, jenž se stará o harmonické sladění výkonového potenciálu s komfortní jízdou bez citelného škubání během změny rychlostních stupňů. Spotřebu však příliš neovlivňuje. V průběhu testu se její průměrná hodnota vyšplhala na 18,3 litru naturalu na 100 kilometrů. Při rychlé jízdě na dálnici se Čerokéz nezdráhá vzít si třeba 35 litrů, z čehož jej usvědčuje palubní počítač.
Na karoserii upoutá zejména maska chladiče s širokými mřížkami a změněné boční lišty. Z boku vyniknou kola z lehké slitiny se zajímavým designem. V prostorném interiéru najdeme přístrojovou desku klasických amerických tvarů vykládanou leštěným dřevem. Příjemné posezení zaručují měkká sedadla potažená kůží světlých barevných tónů. Do sériové výbavy nadále patří elektricky ovládaná zrcátka i okna, tempomat, klimatizace, dva airbagy, ABS, kompas... K pohodlné jízdě přispívá nemalou měrou rovněž podvozek, na terénní vůz velmi komfortně vyladěný. Široké pneumatiky 225/75 R 15 zvyšují stabilitu v podélném směru a k větší bezpečnosti přispívá posilovač řízení, s příjemnou progresivní charakteristikou. Vylepšení by zasloužily brzdy, jejichž účinek po několika prudších zpomalení klesá. Jinak je ovšem na takovém automobilu s plnou výbavou a přužným motorem těžké hledat chybičky. Kdo má na Jeep Grand Cherokee Limited 5.2 V8 se samočinnou převodovkou 1 740 000 korun, jistě si nebude ddělat starosti ani se značnými provozními náklady.
Cena v době testu činila 1 740 000,- Kč
JEEP
(Miro, 2. 9. 2012 23:26)