Jaguar XK8 Coupe 1997 - TEST
Již při prvním pohledu na kupé XK8 je zřejmé, že jde o pravého nástupce proslulého Jaguaru Type E z šedesátých let.
Produkci prestižní britské automobilky jsme se věnovali již několikrát. Tentokrát jsme dostali unikátní příležitost usednout za volant nejnovějšího Jaguaru s typovým označením XK8 Coupe. Ten obohatil paletu vozů nejvyšší třídy na českém trhu v říjnu 1996 a za zmínku jistě stojí, že jej po skončení letošního brněnského Autosalonu doplnil neméně působivý kabriolet XK8 Convertible.
XK8 rozhodně nepokračuje v duchu superluxusních tříprostorových vozů XJ. V porovnání s nimi je o bezmála čtyřicet centimetrů kratší, přesto podle našeho názoru její kabina s uspořádáním 2+2 poskytuje na předních sedadlech více místa. Aby však nedošlo k mýlce: řidič v nejnovější z šelem spíše leží než sedí, a pokud v mládí více vyrostl, může si stěžovat na poněkud kratší sedáky a opěradla. Vlivem výrazně skloněného čelního skla musí počítat s omezeným protorem nad svou hlavou. Avšak to se u tohoto jaguaru nepovažuje za nedostatek, to prostě patří k věci.
Typ XK8 se podobně jako jeho starší sourozenci vyznačuje luxusní výbavou na nejvyšší úrovni. Přístojovou desku zdobí obložení z leštěného ušlechtilého dřeva, sedadla mají kožené čalounění. Ve standardní výbavě iks-ká-osmičky dále nechybějí kupříkladu airbagy pro řidiče a spolujezdce, palubní počítač, samočinná klimatizace či tempomat.
K hlavním kladům Jaguaru XK8 se řadí osmiválcový vidlicový motor. Jeho čtyři litry objemu a 216 kW (294 koní) výkonu slibují nevšední zážitek z jízdy. Již při běžné, byť sportovněji laděné jízdě s voličem pětistupňové samočinné převodovky v poloze D se řidič opájí mohutným zrychlením. A přitom program přeřazuje na vyšší stupeň přibližně při 4000/min. Kdo chce ovšem poznat pravého sportovního ducha ukrytého pod přední kapotou, musí poněkud v rozporu s image tohoto elegantního vozu přepnout na sportovní program nebo řadit o stupeň výše ručně. Jen tak se motor nechá vytočit k 6000/min, při kterých se jaguar za velmi příjemného zvukového doprovodu promění z důstojného kupé v pravého dravce na kolech. Ten náš si to mohl dovolit zejména díky systému řízení stability (ASC) a za příplatek namontovanému elektronicky řízenému podvozku (CATS). S jeho pomocí se stává průjezd zatáčkou na mezi adheze přímo lahůdkou.
Kdo by si chtěl ještě vyzkoušet ovládání zádě plynovým pedálem, může tlačítkem na přístrojové desce vypnout navýsost účinný a často samočinně aktivovaný protiprokluzový systém (TC). Vzhledem k obrovskému točivému momentu 393 N.m ovšem není radno zkoušet mezní hranice Jaguaru. Ty se totiž nacházejí ve velmi vysokých rychlostech, kdy už nezbývá mnoho času na reakci. S podporou veškeré elektroniky je však jízda za každé situace bezpečná a při chybně odhadnutém poloměru zatáčky se vůz při náznaku smyku včas srovná. Navíc se aktivuje výstraha na přístrojovém štítu, že je právě ten který systém v činnosti. I přes impozantní jízdní výkony a rozměry se tak Jaguar příjemně ovládá, takže s ním nemá problémy ani méně prostřelý řidič.
Cena v době testu činila 2 951 400,- Kč