Jaguar XJ8 3.2 Executive 1997 - TEST
Jaguar v říjnu roku 1997 rozšířil svou nabídku na českém trhu o sedan XJ8 poháněný zážehovým vidlicovým osmiválcem z typu XK8.
Prestižní britská automobilka Jaguar inovuje sortiment superluxusních a reprezentativních vozů. V loňském roce uvedla na náš trh elegantní sportovní kupé XK8 a kabriolet, letos přišlo na řadu omlazení řady XJ. Ta sice prošla v roce 1994 důkladnou modernizací a nepochybně zvýšila image firmy, avšak nyní využila zbrusu nový zážehový vidlicový osmilválec vyvinutý pro XK8. K původnímu motoru 4.0 l/213 kW přibyla verze 3.2 l/176 kW. Jaguar XJ8 se na českém trhu nabízí ve čtyřech úrovních výbavy: základní, Executive, luxusní Sovereign a sportovní XJR. Z poměrně širokého spektra se obvyklému redakčnímu testu podrobil vůz s výbavou Executive a méně výkonným osmiválcem 3.2.
Vnější tvary 5024 mm dlouhé tříprostorové čtyřdveřové karoserie vozu XJ8 vyvedené v exclusivním laku si zachovávají tradiční rysy značky i typové řady. Maska chladiče s vertikálním drážkováním a čtveřice kruhových světlometů podporují majestátnost jaguaru. Zmiňovaná elegance se nezastavila pouze na povrchu, ale prostoupila i do jaguarovsky prostorného interiéru. Přesto se zejména řidiči vyššího vzrůstu mohou cítit v XJ8 vlivem nezvykle rozměrné středové konzoly poněkud stísněně a ani nad hlavami cestujících vzadu nezbývá příliš místa. To však k jaguaru patří.
Standardní výbava Executive je značně rozsáhlá. Obsahuje například ABS, systém jízdní stability ASC, airbag pro řidiče a spolujezdce, samočinnou klimatizaci, přístrojovou desku vykládanou pravým ořechovým dřevem, kožené čalounění a tempomat. Samozřejmostí je centrální zamykání s dálkovým ovládáním, imobilizér, výškově nastavitelné sedadlo řidiče a autorádio. Za příplatek si lze do jaguaru objednat kupříkladu protiprokluzový systém, samočinné nastavování světlé výšky vozu či vyhřívané čelní sklo a sedadla. Model XJ8 lze dále vybavit přehrávačem CD, navigačním systémem Alpine, handsfree soupravou pro mobilní telefon Motorola či metalízou.
Jaguar XJ8 3.2 pohání zážehový vidlicový osmiválcový motor o zdvihovém objemu 3248 ccm se čtyřventilovou technikou disponující největším výkonem 175 kW. Jeho devizou je kultivovaný a velmi tichý běh, přičemž jako doma se cítí ve středních otáčkách. Točivý moment vrcholí hodnotou 316 N.m dosahovanou při 4350/min a na zadní kola se přenáší pomocí standardně montované samočinné pětistupňové převodovky J-tronic. Ta poskytuje dva režimy jízdy, šest provozních programů a možnost ručního řazení. Což ocení zejména dynamičtěji založení řidiči. Díky tomu lze s jaguarem jet i po nepříliš kvalitních českých silnicích poměrně svižně a bezpečně. Nemalou zásluhu na tom má komfortně naladěný podvozek a dostatečně dimenzované kotoučové brzdy s vnitřním chlazením na všech čtyřech kolech. Ty by si však dle našeho názoru zasloužili rychlejší nástup. Průměrná spotřeba jaguaru XJ8 3.2 Executive dosáhla při testu hodnoty 12,5 l bezolovnatého benzinu na 100 km.
Cena v době testu činila 2 243 000,- Kč