Jaguar XJ6 3.2 Business Club 1996 - TEST
Pro náš trh je dobrou vizitkou, když pouze pro něj některá z proslulých automobilek připraví akční model.
A navíc je velmi potěšitelné, že se k tomuto výjimečnému kroku odhodlal prestižní britský výrobce Jaguar. Využil pro tento účel svůj luxusní vůz XJ6 se šestiválcem 3.2, přičemž pouze v omezené sérii nese označení Business Club. A právě ten jsme mohli podrobit našemu testu.
Čtyřdveřový sedan XJ6 náleží do nejvyšší třídy osobních automobilů nejen svými impozantními rozměry, ale také širokou vnitřní výbavou. V Jaguaru tedy nechybějí airbag pro řidiče, elektrické ovládání oken, klimatizace se samočinnou elektronickou regulací, palubní počítač či kvalitní audiosouprava. Provedení Business Club však obsahuje řadu dalších prvků vnější i vnitřní výbavy vozu, které jsou samozřejmě již zahrnuty do pořizovací ceny vozu. Jde především o litá kola a kožené čalounění kabiny v příjemném béžovém odstínu, který ladí s obložením přístrojové desky a dveří ořechovým dřevem.
To vše pochopitelně zlepšuje vzhled Jaguaru XJ6 a umocňuje pohodlí cestování i útulnosti interiéru. Jeho prostornost je ovšem typicky jaguárovká, i když tento model je v daném ohledu výrazně komfortnější než sportovní XJR. Přesto se řidiči většího vzrůstu mohout cítit za volantem poněku stísněně, neboť je zprava obklopuje nezvykle široká středová konzola s pákou parkovací brzdy těsně u boku sedáku. Totéž víceméně platí také pro jejich spolujezdce. Na zadních sedadlech už problémy s nedostatkem prostoru nejsou. Všechny sedadla Jaguaru, čalouněna pravou kůží, jsou navýsost pohodlná. Místo řidiče se seřizuje ručně s výjimkou nastavení výšky sedáku, které obstarává elektrický systém. Uživatel Jaguaru XJ6 ocení pohodlně přístupný zavazadlový prostor o objemu 410 litrů, jenž je ovšem poněkud mělký. Montáž airbagu pro spolujezdce si vyžádala zmenšení uzamykatelné skříňky na přístrojové desce, avšak vůz má řadu dalších odkládacích prostorů, například mezi předními sedadly, nechybí tam ani výsuvný držák skleniček s nápoji.
To, že se Jaguar XJ6 směle řadí mezi automobily nejvyšší třídy, dokazuje také jeho šestiválec 3,2 s vysoce kultivovaným během. Mezi jeho hlavní přednosti patří zejména nízká hlučnost, ani při vyšších otáčkách tento motor akusticky neobtěžuje posádku. Akční model Bussines Club je vybaven čtyřstupňovou automatickou převodovkou místo pětistupňové mechanické, která je běžná u ostatních provedení tohoto vozu. Automat pracuje velmi plynule a téměř bez obvyklých skoků při změnách převodových stupňů, což se dále projevuje na neobyčejně příjemném cestování. Dynamičtěji založený řidič má samozřejmě možnost nastavit řidicí systém převodovky na sportovní režim a lépe tak vychutnat vitalitu šestiválce pod kapotou. Umožňuje to také pečlivě vyladěný podvozek s optimálním pérováním, které vytváří vhodný kompromis mezi očekávaným jízdním komfortem a dynamikou. Jaguar se proto vyznačuje výbornou stabilitou a ochotně drží stopu i při rychlejším průjezdu ostrými zatáčkami. Je ale nutno mít na paměti, že jde o vůz s pohonem zadních kol. Obzvláštní pocit bezpečí v jaguaru XJ6 je dán také kvalitními brzdami, jejichž účinek je více než dostatečný. V kritické situaci může řidič navíc počítat s pomocí protiblokovacího systému ABS, jenž je v provedení Business Club součástí standardní výbavy. Model XJ6 3.2 se bohužel ani za příplatek nedodává s protiprokluzovým systémem.
Akční model Jaguar XJ6 3.2 Business Club stojí 1 950 000,- Kč včetně DPH. Vzhledem k této ceně, jízdním výkonům a vlastnostem, rozsahu standardní výbavy a prestiži značky Jaguar představuje tento vůz silnou konkurenci řadě modelů vyšší střední a luxusní třídy od renomovaných automobilek, jako například Audi, BMW či Mercedes-Benz. Úspěšní čeští podnikatelé tedy mají o čem přemýšlet.
Cena v době testu činila 1 950 000,- Kč